0
0

درمان وسواس

417 بازدید

طبق یکی از پژوهش های لازم و جذابی که اخیرا انجام شده، پژوهشگران و روانشناسان به این مسئله رسیدن که اختلال وسواس فکری- عملی می تواند تاثیرات زیادی بر روی کودکان و نوجوانان داشته باشد، و با ایجاد پرخاشگری پنهان تاثیر بسیار زیادی  روی وسواس بگذارد و به عنوان یکی از عوامل موثر در شکل گیری و بروز اختلال وسواس، موثر می باشد. به گفته یکی از روانپزشکان پرخاشگری بر سیستم گوارشی و تنفسی فرد تاثیر می گذارد و موجب اختلالاتی مانند وسواس، افسردگی می شود، هم چنین فرد پرخاشگر تا یک ساعت بعد از رفتار پرخاشگرانه نمی تواند متمرکز باشد و قادر به تصمیم گیری درست نیست. افراد پرخاشگر هم به خود آسیب می زنند هم می توانند به دیگران آسیب برسانند، وقتی فردی قادر به کنترل خشم و عصبانیت خود نباشد، این احساس به صورت رفتار پرخاشگرانه خود را نشان می دهد، بنابراین خشم احساس است، اما پرخاشگری نیازمند تخیله این هیجان و احساس خواهد بود.

درمان وسواس

ممکن است شما مانند خیلی از افراد با اختلال وسواس فقط با نام وسواس شستشو و نظافت آشنایی داشته باشید؛ وسواس در حالت ها و شکل های مختلف وجود دارد، وسواس های فکری، افکار ناخواسته، تصویرهای ذهنی یا تکانه های تکراری ذهن هستند که افراد را به تکرار یک کار سوق می دهند، این دسته رفتار ها برای فرد غیر قابل پذیرش، نفرت انگیز، غیر قابل قبول است، از لحاظ فکری بسیار برای فرد فرسایشی است، وسواس به سه حالت و سه مضمون خودش را نشان می دهد؛ افکار پرخاشگرانه غیر قابل پذیرش،افکار کفر آمیز ، تکانه ها مشمئز کننده، تصویر ذهنی های منفی؛ افرادی که دچار وسواس هستند معمولا مقاومت بالایی نسبت به تغییر رفتار خود دارند، بر علیه و مبارز افکار هستند، تلاش برای خنثی سازی اثرهای افکار دارند و سعی میکنن از تغییر دادن پرهیز کنن، وسواس ها به چند نوع هستند باهم در ادامه با انواع برخی از وسواس ها آشنا خواهیم شد.

وسواس فکری پرخاشگرانه:

این دسته وسواس ها شامل افکار آسیب زا به افراد پیر، بچه ها و یا بستگان می شود، بسیاری از این وسواس های فکری آسیب رسان، با خشونت همراه هستند.

وسواس فکری جنسی:

این نوع وسواس به ترس از اعمال و حرکات نامناسب مربوط می شود، تصور های مکرر از رابطه جنسی با افراد نامناسب، این دسته از وسواس ها با شیوع بالاتری در مردان نسبت به زنان وجود دارد.

وسواس های فکری کفر آمیز:

در این شکل از وسواس فرد از انجام اعمال حاکی از بی حرمتی  در یک مکان مقدس واهمه دارد، برای اینکه بتوانید درمان وسواس را شروع کنید لازم است بدانید وسواس شما جز کدام دسته از وسواس هاست و چه درمانی برای آن می تواند مفید باشد، وسواس عملی با انجام مکرر و وسواس گونه رفتارهای غیر منطقی همراه است، مانند: شستن مداوم دسته ها یا بدن، شمارش اشیا، چک کردن  مداوم وسایل مانند: بررسی چند باره قفل شدن در، چینش بیش از اندازه وسایل جهت نظم ، خوردن غذا به ترتیب خاص. وسواس فکری به ترس های ذهنی مانند: ترس از آسیب زدن یا ترس از انجام رفتارهای غلط همراه است، مانند: ترس از آسیب زدن به دیگران، وسواس جنسی و افکار ممنوعه، وسواس کمال گرایی، ترس از کفر گفتن و وسواس مذهبی.

در درمان اختلال وسواس از روش های مختلفی مانند: روان درمانی با روانشناس و رواندرمانگر از شیوه های مواجهه با ترس و وسواس استفاده می شود. در برخی موارد که علایم وسواس به شدت بسیار بالایی باشد از دارو درمانی همگام با روان درمانی در جهت درمان مراجعین استفاده         می کنیم. دارو های ضد افسردگی و ضد اضطراب در درمان علایم وسواس بسیار مفید و موثر است.

راه های کنترل پرخاشگری:

پرخاشگری یکی از مشکلات جامعه امروزی در بین تمامی طبقات اجتماعی و سنین مختلف است، امروزه شاهد پیشرفت پرخاشگری دربین کودکان، بزرگسالان، نوجوانان هستیم. با هم به مراحل کنترل پرخاشگری می پردازیم.

اولین راه، شناخت عامل پرخاشگری:

برای کنترل و درمان پرخاشگری باید به ریشه ها و علل ایجاد کننده پرخاشگری پی برد، که در چه زمینه و علتی موجب ایجاد پرخاشگری در فرد شده است.

دومین راه، صحبت کردن با افراد متخصص:

برای کنترل پرخاشگری صحبت کردن و درد دل کردن با افراد مورد اعتماد، باعث تخلیه روحی و روانی انسان می شود .

سومین راه،تغییر سبک زندگی:

گاهی اوقات  با تغییر سبک زندگی و تغییر شغل می توان از احساسات منفی دور شد و به این طریق پرخاشگری را به حداقل رساند.

چهارمین راه، جلسات روان درمانی :

پزشکان ، متخصصان اعصاب و روان و روانشناسان برای درمان و آموزش روش های کنترل پرخاشگری در افراد مختلف، جلسات روان درمانی تشکیل می دهندو به افراد توصیه می کنند، در این جلسات شرکت کنند و بر روی رفتار های  خود تسلط پیدا کنن.

راه های کنترل پرخاشگری در کودکان:

برای کنترل پرخاشگری در کودک خود سعی کنید رابطه خوبی با او برقرار کنید، طبق نظر روانشناسان بالینی کودک و نوجوان هر چقدر رابطه کودک با پدر و مادرش بهتر باشدو احساس صمیمت و دوستی در آنها بیشتر باشد، کودکان سازگارتر خواهند بود. کودک عصبانی با والدین خود ارتباط نزدیکی ندارد وآن ها را مانند دوستان خود به خود نزدیک نمی داند و احساس غریبی با آنها دارد؛ به همین دلیل اگر والدین بدون اجازه او دست به وسایل با اتاقش بزنند؛مورد عصبانیت او مواجه می شوند. کودکی که ارتباط خوبی  با والدین خود ندارد به شدت با نوعی آشفتگی و تنش روانی مواجه است، این کودک در اعماق وجودش احساس خلا و چیزی گم کردن دارد، این حس خلا و آشفتگی می تواند حتی در بزرگسالی هم ادامه دار باشد. بهترین راهکار این است از همان کودکی با داشتن اوقات دو نفره و بازی های دونفره یا خانوادگی و قصه خوانی های شبانه با کودک خود صمیمیت های مستحکمی برقرار کنید.

مهارت کنترل پرخاشگری:

به دست آوردن مهارت کنترل خشم کاملا اکنتسابی است و می توانید با شرکت در دوره های آموزش و کارگاه های مختلف به کسب این چنین مهارت هایی بپردازید،کلینیک روانشناسی و روانشناختی دکتر مخدومی با داشتن سالن همایش اختصاصی در کلینیک خود برای تمامی افراد در هر سنینی کارگاه هایی قرار می دهد.

تکنیک هایی لازم برای کنترل پرخاشگری:

خنده درمانی:

برای کنترل پرخاشگری سعی کنید بلافاصله تغییر وضعیت دهید و با دیدن کلیپ های خنده دار یا لطیفه و خاطرات خنده داربه خنده درمانی بپردازید؛ می دانید که خنده مانند خمیازه مسری است؛ اگر در کانون خانواده دچار عصبانیت شدید با پخش یک ویدئو خنده دار یا لطیفه جو پرخاشجو را به شوخ طبعی و مزاج گونه تغییر دهید.

آینه رفتار خوبی باشید:

برخی از والدین بیان می کنن کودک یا نوجوان ما به شدت پرخاشگری می کند و کارهایی انجام میدهد که انگار از کسی آموزش گرفته است، وقتی بیشتر جستجو کردیم متوجه شدیم کودک از خود والدینش الگو برداری کرده است، والدین عصبانی معمولا باعث ایجاد عصبانیت در کودک می شوند برای مثال: زمانی که کودک شما روی دیوار خونه نقاشی کشید و شما متوجه نقاشی شدید به او تشر بروید که چرا اینجا نقاشی کشیدی و حتی او را به دلیل انجام این کارش کتک بزنید او از عمل شما خشمیگین می شود و همین عمل را در یک محیطی مثب مهدکودک یا مدرسه بر روی هم سال خود در می آورد ؛ بهتر است در چنین موقعیتی اول از همه به نقاشی کودک نگاه کنید و از نقاشی او تعریف کنید و بعد به او بگید: دیوار خیلی کثیف شد حالا چیکار کنیم؟! با کودک به حل مسئله بپردازید و با هم با مواد شوینده دیوار را پاک کنید.

قانون مکث سه ثانیه:

هنگام عصبانیت و ناآرامی سریعا به قانون مکث سه ثانیه پنا ببرید، در این قانون به مدت سه ثانیه با صدای بلند می شمارید … یک … دو … سه و چند نفس عمیق می کشید تا به آرامش برسید.

راه های کنترل پرخاشگری در نوجوانان:

دوره نوجوانی از مهم ترین دوره ها و حساس ترین دوره های زندگی انسان به شمار می رود، در این دوره طوفان و آشوب های زیادی ممکن است به وجود بیاید، این دوران هویت افراد شکل میگیرد و بیشترین درگیری بین والدین فرزندان درست در همین زمان اتفاق می افتد، دوره نوجوانی نقش به سزایی در سلامت جسمانی، روان شناختی، عملکرد تحصیلی، شغلی و کیفیت زندگی نوجوان دارد. شما والدین عزیز می توانید از طریق عمل به این دسته از روش ها مانع از پرخاشگری در نوجوان شوید.

*درک شرایط ویژه نوجوان و تغییر نحوه برخورد با نوجوان را رعایت کنید و مانند یک کودک با او رفتار نکنید.

* در تلاش برای آگاهی یافتن علل خشم و پرخاشگری او باشید.

* زمانی که خودتان و فرزندتان آرام هستید، برای او توضیح دهید که هیچ اشکالی ندارد او احساس خشم و ناراحتی داشته باشد، و احساسات ما چه مثبت و چه منفی کاملا طبیعی هستن.

*خودتان خشم را کنترل کنید تا الگو خوبی برای او باشید، چرا که فرزندان از والدین خود آموزش می گیرند و اگر خودتان در کنترل خشم دچار مشکل هستید در ادامه مقاله چند تکنیک مفید برایتان آموزش دادیم.

*به او درباره عواقب خشم و پرخاشگری توضیح بدهید.

* در جمع از نقاط قوت نوجوان خود به صورت رندوم و گهگاهی تعریف کنید، یادتان باشد به صورت همیشگی این کار را انجام ندهید.

* در صورت نیاز، به مشاور خانواده یا روانشناس مراجعه کنید تا راهنمایی های بهتری دریافت کنید و نتایج بهتری اخذ کنید.

درمان اختلال پرخاشگری:

بهترین توصیه ای که می توان به افرادی که دچار پرخاشگری هستند، داشته باشیم این است که افراد موضوعاتی را که آنها را عصبانی می کند را بشناسند  و هم چنین مواردی که باعث بروز عصبانیت در افراد دیگر می شود را هم بشناسند، از آنها دوری کند.

گاهی خشم علامتی از افسردگی و اختلال روانی یا سو مصرف مواد است، به همین دلیل توصیه میشه افراد پرخاشگر و تند خو با متخصصان روان من جمله روانشناسان بالینی و روانشناسان شخصیت ارتباط بگیرن. افراد پرخاشگر هر چقدر فعالیت فیزیکی محدودی داشته باشند؛ تحریک پذیری بیشتری دارند و آستانه تحمل، صبر در آنها پایین تر است، بنابراین لازم است برای کنترل خشم و رفع پرخاشگری تحرک های بیشتری داشته باشند و سکون بودن رو رها کنند.

اهمیت کنترل پرخاشگری:

احساس خشم در همه افراد وجود دارد؛ اما انتظار داریم افراد با یادگیری مهارت های کنترل خشم از تبدیل شدن خشم به پرخاشگری اجتناب کنند. پرخاشگری می تواند به صورت فیزیکی و کلامی در افراد بروز کند و خودش را نشان دهد.

پرخاشگری کلامی: در این از پرخاشگری افراد با ناسزا گفتن، حرف های ناپسند زدن وارد عمل  می شوند.

پرخاشگری فیزیکی: در این نوع پرخاشگری افراد با کتک کاری، آسیب زدن به خود و دیگران، شکستن اشیا و پرتاب کردن اشیا پرخاشگری خود را نشان می دهند.

حال سوال خیلی مهمی که پیش می آید این است که چرا پرخاشگری را باید کنترل کنیم؟! اگر پرخاشگری را کنترل نکنیم چه اتفاقی می افتد؟!

لازم است بدانید همه ی ما مملو از احساسات مثبت و منفی هستیم، بروز احساسات مثبت در ما باعث نشاط و حال خوب در ما می شود اما بروز احساسات منفی باعث برهم خوردن تعادل منتالی و فیزیکی ما می شود، بنابراین با شناخت و اگاهی درباره احساس خشم و بروز احساسات در جای مناسب به خودش می توانیم از صدماتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، جلوگیری کنیم.

اگر پرخاشگری کنترل نشود شاهد بروز این اتفاقات خواهیم بود.

شخصیت پرخاشگر می شویم:

هر انسانی اگر نتواند خشم خود را  کنترل کند و میزان خشمش به مراتب بالاتر رود، در صورت تکرار مداوم به پرخاشگری بپردازد؛ پر خاشگری یکی از ویژگی های بارز در او می شود، هم چنین هیچ کس تمایل به برقراری ارتباط با او را ندارد و به نوعی افراد از برقراری ارتباط با او دچار ترس می شوند.

ضعیف شدن سیستم گوارش و تنفس:

زمانی که دچار پرخاشگری می شوید سیستم گوارش اسید بیشتری تولید می کند و زیاد بودن اسید معده می تواند؛ زخم معده و رفلاکس معده را تشدید کند، درکنار اثری که بر روی معده دارد می تواند ضربان قلب را بالا ببرد و فعالیت قلب را افزایش دهد، افرادی که دچار افزایش فعالیت قلب می شوند احساس خستگی بیش از اندازه ای دارند؛ هم چنین تکرر ادرار و زخم معده ناشی از پرخاشگری طولانی مدت می تواند شرایط حیات را برای فرد آزار دهنده کند. به همین دلیل است که گفته می شود هنگام عصبانیت غذا میل نکنید و در جایی اسکان نداشته باشید، بلکه سعی کنید موقعیت نامناسب را ترک کنید، به سمت قدم های آهسته همگام با تنفس های عمیق پیش بروید تا کم کم آرامش به بدن و ذهن شما ورود پیدا کند.

مبتلا شدن به وسواس و افسردگی:

افرادی که پرخاشگری دارند به شدت دایره ارتباطات کمی دارند و به دلیل سختی در رفتار افراد کمی تمایل به برقراری ارتباط با آنها دارند؛ به همین دلیل افرادی تنها و بی دوست یا کم دوست هستند. به این دسته از اشخاص پیشنهاد میشه  با فراگیری مهارت های کنترل خشم نگذارند تا این احساس تبدیل به رفتار پرخاشگرانه شود، از بعد روانپزشکی کسانی که دچار خشم می شوند و نمی توانند آن را کنترل کنند به مرور زمان دچار اختلالات اضطرابی، وسواس و حتی افسردگی  می شوند. احساس گناه و عذاب وجدانی که افراد بعد از صدمه زدن به دیگران به فرد پرخاشگر وارد می شود او را به حالت دپرشن در می آورد و فرد به مرور دچار اختلال افسردگی می شود.

جنون موقت در پرخاشگری:

به پرخاشگری می توان جنون موقت و کوچک هم گفت، چرا که در این حالت گوش انسان نمی شوند و  چشم او چیزی را نمی بیند، بارها شده از افراد پرخاشگر شنیده باشیم بگویند: برای چند لحظه نه گوشم چیزی میشنید نه چشمم چیزی می دید، انگار خون جلوی چشمم وپنبه ای جلوی گوشم بود. در هنگام خشم تمام ارگان های بدن دچار تغییرات می شود؛ همچنین سیستم های هیجانی  که در مغز مسئول هیجان ها و احساسات است بر اثر  محرک های محیطی تحریک می شود وسیستمی  که باید آن را کنترل کند موقع پرخاشگری ضعیف می شود.

کاهش تمرکز:

افرادی که پرخاشگری در زندگی آنها موج می زند، به دلیل اختلال در سیستم تمرکز تا یک ساعت بعد از هر بار عصبانیت و رفتار پرخاشگرانه نمی توانند تمرکز داشته باشند، به همین دلیل توصیه می شود، افراد پس از رفتار پرخاشگرانه بلافاصله به تصمیم گیری دست نزنن و وارد عمل برای کارهایی چون رانندگی ، کارهای فکری، عقد قرارداد و … نروند. طبق بررسی های که در بخش روانشناسی جنایی انجام شده بیش از دو سوم قتل های انجام گرفته از روی عدم برنامه ریزی و صرفا خشم یا عصبانیت ناگهانی بوده است که اگر کنترل میشده می توانسته سرنوشت دیگری رقم بخورد. به همین دلیل یادگیری مهارت کنترل خشم، مانند یادگیری مهارت های 10 گانه زندگی بسیار مهم است.

کنترل پرخاشگری با ورزش:

ورزش نه تنها برای سلامت جسم نیاز است بلکه برای سلامت روان هم از واجبات تلقی می شود، یکی از پزشک هایی که اصلاخدمات گران قیمتی ندارد و اتفاقا ارزان قیمت است ورزش آن هم ورزشی کاربردی مانند: پیاده روی است، به افرادی که دچار پرخاشگری می شوند و مدام احساس خشم دارند توصیه می شود روزانه به مدت 45 تا 60 دقیقه پیاده روی داشته باشند و بعد از مدتی تغییر خلق و خو را مشاهده کنند، توصیه می شود همه روزه در مسیر ها و مکان جدید پیاده روی کنند و با افراد حاضر در اجتماع ارتباط برقرار کنن، مانند لبخند زدن به کودک و کمک به یک فرد در مسیر،این کارها باعث تقویت روحیه همدلی در افراد هم می شود واز بروز احساسات و هیجانات منفی دوری می کند.

درمان پرخاشگری بزرگسالان:

برای رفع پرخاشگری در بزرگسالان انجام این راهکار ها می تواند بسیار مفید و موثر باشد .

*ایجاد صمیمیت: یکی از راه های موثر برای درمان و رفع پرخاشگری ایجاد صمیمت با دوستان، خانواده و اطرافیان است، افراد پرخاشگر با برقراری ارتباط صمیمی در محیط شغلی، کاری و خانوادگی خود می توانند یخ شکنی های بهتری داشته باشند. بسیاری از مواقع نبود صمیمیت باعث شده پرخاشگری و عصبانیت در افراد بیشتر شود.

*ترک محیط: یکی از مهم ترین و پر سود ترین کارها برای رهایی از خشم استفاده از تکنیک ترک موقعیت آسیب زا و نگران کننده است؛ از محیط نا آرام رها بشید و وقتی آرامش پیدا کردید به محیط بازگشت کنید.

* صبر و سکوت: برای کاهش پرخاشگری حتما از تکنیک صبر استفاده کنید، برای مثال در موقعیت هایی که دچار آشفتگی و پرخاشگری می شوید، یا رفتار و کردار فردی باعث ایجاد حال بد در شما می شود، سکوت را پیش قدم کنید تا آرامش به دست بیاورید و به بررسی دلیل و چرایی رفتار آن فرد باشید.

*تخلیه روانی: انسان زمانی که عصبانی می شود نیاز به تخلیه روانی و عصبی دارد، بهترین راه برای تخلیه روانی قدم زدن و پیاده روی است، حتی خوندن لطیفه های خنده دار هم می تواند برای تغییر خلق و خو موثر باشد.

* دراز کشیدن و بستن چشم: برای کسب آرامش چند دقیقه دراز بکشید و چشمان خودتان را ببندید، در این موقعیت می توانید ماهیچه های خودتون رو با تنفس دم عمیق منقبض و با بازدمی عمیق تر شل کنید، روی عضلات بدن تمرکز کنید تا کم کم تمرکز ذهن شما برگردد و آرام شوید.

تمرین درمان وسواس فکری:

تا این جای مقاله با پرخاشگری و راه های های رفع آن آشنا شدید، در ادامه مقاله درباره وسواس فکری توضیحات بیشتری خواهیم داشت، اختلال وسواس اختلالی می باشد که علایم آن می تواند در افکاری که ناخواسته به سراغ می آیند و از کنترل ما خارج است بروز کند؛ در ادامه با ارائه برخی نکات به شما آموزش می دهیم که چطور با وسواس فکری- عملی خود کنار بیایید و راه مقابله با آن را کشف کنید.

ریسک پذیر باشید: ریسک جزیی از زندگی ما انسان هاست و همیشه چالش های متنوعی وجود دارد که با آن دسته و پنجه نرم می کنیم. در دنیای خیالی زندگی کردن قطعا بدترین ریسک شماست؛ برای درمان وسواس لازم است ریسک کنید و قدم بردارید.

به زور به چیزی فکر نکنید: هرگز به ذهن خود چیزی را تحمیل نکنید؛ بدتر با این کار وسواس فکری شما بیشتر می شود.

مقایسه نکنید و صبور باشید: اگر همیشه خودتان را در بند مقایسه قرار می دهید در دام خیلی بدی افتاده اید، برای این منظور دست از مقایسه خود با دیگران بردارید؛ صبر داشته باشید.

تمرینات را انجام دهید :

هر روز صبح تمرینات لازمی که مشاورتون به شما داده را انجام دهید و متعدانه به تمرینات پایبند باشید، حتی اگر فکر می کنید به آنها تسلط دارید باز هم تمرین های را مرور کنید.

جلسات مشاوره را فراموش نکنید:

به جلسات مشاوره پای بند باشید و جلسات را پی در پی انجام دهید، سعی کنید در هیچ کدام از جلسات مشاوره غیبت نکنید.

راه های درمان وسواس:

یکی از سوالاتی که خیلی ذهن افراد را به خودش جلب میکنه، آیا وسواس درمان دارد و میتوان با آن مقابله کرد؟! در جواب یه این سوال باید گفت بله ، وسواس درمان دارد و می توان با آن مقابله کرد، با اخذ مشاوره فردی نزد یک روانشناس حاذق می توانید با وسواس مقابله کنید و به طور جدی آن را حل کنید.

درمان وسواس فکری:

در کنار اینکه درمان های فردی، گروهی، دارو درمانی، روان درمانی می تواند برای رفع وسواس مفید باشد، روش های دیگری هم برای رفع بیماری وسواس موثر است، برای مثال:

درگیر تناقضات وسواس فکری نشوید:

وسواس های فکری باعث ایجاد تناقضات می شوند، بعضی افکاری که فکر می کنید ممکن است شما را بهتر کند در حقیقت باعث بدتر شدن حال شما می شود، اما برخی افکاری که فکر می کنید مضر هستن می توانن مفید واقع شوند.

به خودت افتخار کن:

درمان وسواس بسیار سخت است و لازم است فرد واقعا آمادگی لازم برای شروع این کار سخت را داشته باشد، شما باید در هر مرحله که پیشرفت درمان داشتید به خودتان افتخار کنید که دارید این راه سخت را طی می کنید، همیشه به گذشته خود نگاه کنید و پیشرفت خود را ببینید.

وسواس فکری مشکل شماست:

مشکل خودرا اشتباه نگیرید، وسواس فکری مشکل شماست نه اضطراب و این دو کاملا جداست، مشکلی که شما می خواهید با آن مقابله کنید وسواس است و هر چقدر وسواس شما کاهش یابد اضطراب شما کاهش می یابد.

فراموش نکنید که وسواس دارید:

به افکاری که به سر شما می آیند و هم چنین عکس العملی های خود شک داشته باشید، از کاری که می کنید؛ آگاه باشید و نگذارید که وسواس شما را سوار باشد.

درمان وسواس تقارن:

وسواس تقارن یک اختلال روانی است که اشاره به تمرکز بیمارگونه بر روی چینش اشیا به شکل خاصی دارد، به نحوی که افراد مبتلا به آن، در صورت مواجهه با موقعیتی که در آن اشیا به درستی چیده نشده و تراز نیستند، یا به شکلی غیر کامل به چشم می آیند؛ دچار احساس پریشانی و ناراحتی می شوند ؛ میتوان گفت که وسواس تقارن با چرخه ای دائمی از اختلالات وسواس، اضطراب و اجبار همراه است.

افرادی که با وسواس تقارن روبرو هستند به شدت میل به مرتب کردن دوباره و چند باره وسایل و اشیا دارند، تا وسایل مورد نظر به شکل مرتب قرار گیرند و قادر هستن زمان بسیاری را صرف چیدمان اشیا کنند، حتی این افراد می توانند متون و دست نوشته ها و محتوای نوشتاری را چندین بار نوشته و از نو پاک نویس کنن، رفتارهای ناشی از اختلال وسواس تقارن در اغلب موارد برای اطرافیان و دوستان مبتلایان به این اختلال، بسیار خسته کننده و آزار دهنده به نظر می رسد. وسواس تقارن یکی از رایج ترین نوع های وسواس فکری عملی است، به نحوی که حدود 36 تا 50 درصد افراد مبتلا به وسواس فکری و عملی آن را تجربه کرده اند.

برای درمان وسواس تقارن می توان از طیف وسیعی از راهکار ها را کمک گرفت و کارهای متفاوتی انجام داد، اگرچه درمان وسواس تقارن در وهله اول به نظر درمانی سخت داشته باشد و چالش برانگیز بیاید اما به معنای امکان ناپذیر بودن برای درمان نیست. برخی درمان های دارویی برای وسواس تقارن وجود دارد اما به عنوان تنها روش درمان استفاده نمی شود، در کلینیک روانشناسی و روانشناختی دکتر مخدومی با بهره گیری از روش های مختلف درمانی متد های متفاوت و زیادی برای درمان وسواس وجود دارد. در کلینیک دکتر مخدومی تنها به روش دارو درمانی اکتفا نمی کنیم و اغلب در کنار روش های درمان شناختی یا روان درمانی از دارو درمانی استفاده می کنیم. دارو هایی که بیشتر برای درمان تقارن تجویز می شوند؛ اغلب جزو دارو های ضد افسردگی هستند که برای مهارکردن انتخابی باز جذب سرتونین به کار گرفته می شوند. در کنار این دسته از روش های درمانی می توانید از روش درمان شناختی رفتاری وذهن آگاهی هم استفاده کنید.

درمان وسواس ترس از بیماری:

ترس از بیماری که در اصطلاح، خود بیمار انگاری یا هیپوکندریا نامیده می شود، یکی از اختلالات وسواسی و اضطرابی است که در آن فرد همیشه نگران این است بیمار شود و به شدت نگران است نکند، دچار بیماری خطرناک جسمی و روانی شود و همین منظور بارها خودش را بررسی و چک می کند، در زمینه های مختلف زندگی دچار ناتوانی و بهم ریختگی می شود. افرادی که این اختلال را دارند به هر نشانه ی کوچک جسمی و روانی واکنش نشان می دهند و حس می کنند که این علامت نشانه یک بیماری یا اختلال در آنهاست؛ افراد خود بیمار انگار مرتب به پزشک و روانشناس مراجعه می کنند، تا وضعیت سلامت روان آنها مورد بررسی قرار گیرد.هنگامی هم که متوجه بشون بیمار نیستن و به آسودگی خاطر برسن پس از مدتی با کوچکترین نشانه به همین وضعیت برمی گردند و در مواردی دیده شده افرادی که ترس از بیماری دارند با بروز علایم خودسرانه اقدام به مصرف دارو می کنندو همین موضوع می تواند باعث بیمار شدن آنها بشود. برای درمان این اختلال بهترین کار این است با روانشناسان و روانپزشکان کلینیک روانشناسی و روانشناسی دکتر مخدومی مشورت کنید و جویا راه های درمانی متنوع در این امر باشید. از طریق دو روش می توان این اختلال را درمان کرد، مانند سایر درمان های ویژه اختلال وسواس این نوع اختلال هم به روش دارو درمانی و روان درمانی قابل درمان است، برای مشاوره و درمان شناختی این اختلال، روش های مختلفی استفاده می شود که مهم ترین آنها روانکاوی، طرحواره درمانی، درمان شناختی رفتاری است، از بین تمامی این درمان ها، درمان شناختی رفتاری  بیشترین اثرگذاری را خواهد داشت و نتیجه بخش تر از دیگر روش های درمانی است.

همانطورکه ذکر شد، دارودرمانی در همه ی موارد ترس از بیماری توصیه نمی شود و فقط در موارد خاص باید از آن استفاده کرد، دارو هایی که برای کاهش علایم و نشانه های این بیماری استفاده می شوند دارو های مهار کننده انتخابی و باز جذب سروتونین ها هستند مانند داروهایی مثل فلوکستین یا ونلافاکسین.

درمان وسواس تکراری:

اختلالات وسواس مردان و زنان را به یک میزان درگیر و تهدید می کند و فارغ از جنسیت است، بیماری وسواس فکری عملی  معمولا از اوایل زندگی  شروع می شود و مدت زمان طولانی طول می کشد، اگر چه تعداد کمی از بیماران مبتلا به وسواس فکری عملی در افراد بالای 30سال رخ می دهند. افراد مبتلا به وسواس فکر می کنند باید کارهایی که در روزمره انجام می دهند را بارها بارها کنترل کنند و انجام این کارها یا فکرکردن در مورد آنها باعث ایجاد اضطراب می شود. تکرار بیش از اندازه یک کار و کنترل گری موجود در وسواس تکرار روحیه افراد را متلاشی می کند و آنها را به فردی غمگین و حساس تبدیل می کند، در این نوع وسواس فرد به کرات چک می کند که در را بسته است، شیر گاز را بسته است یا اتو را از برق کشیده است؟! تمام امور روزانه زندگی به مقدار زیاد مورد بررسی فرد قرار می گیرد و به دلیل تکرار بیش از اندازه فرد خسته می شود.

برای درمان این مسئله روان شناسان کلینیک روانشناسی و روانشناختی دکتر مخدومی روش های نو ظهور درمانی مانند عادت درمانی را پیشنهاد می کنند، در این روش فرد آموزش می بیند که چطور عادت به چک کردن به کرات وسایل را کنار بگذارد و به حداقل برساند.

یک تکنیک کاربردی و ساده برای مبارزه با وسواس تکرار:

یک دوره زمان 10 دقیقه ای برای فکر کردن به افکار وسواسی در روز اختصاص دهید، این دوره می تواند به مدت 2 الی 3 هفته به طول بکشد، در این بازه زمانی به افکار وسواسی خود فقط فکر کنید، صرفا به افکار فکر کنید نه عواقب آن. بعد از آن حدود چند دقیقه نفس عمیق بکشید و سپس به دنبال فعالیت های روزمره خود مثل: کار، نگهداری فرزند، درس و … بروید. اگر در طول روز دوباره افکار به ذهنتان آمد؛ آنها را یادداشت کرده و به خود بگویید که در زمانی که به فکر های وسواسیم اختصاص دادم، به آنها فکر میکنم. از افکار استرس زای خود یک لیست به نام فکر های وسواسی درست کنید.

درمان وسواس ثابت:

افرادی که دچار وسواس فکری عملی هستند، معمولا احساسات شدیدی را تجربه می کنند که منجر به انجام رفتارهای خاصی می شود، این رفتارها موجب تسکین کوتاه مدت فشارهای روانی می شود؛ به عنوان مثال: وقتی کارها بدون نقص انجام نمی شود اضطراب افزایش می یابد و منجر به وسواس عملی می شود و وقتی این نوع وسواس به طور ثابت در زندگی روزمره فرد وجود داشته باشد می تواند از مشارکت فرد در مسئولیت های روزمره،که برای کیفیت زندگی سالم ضروری است جلوگیری کند.

در کنار روش های دارو درمانی و روان درمانی که در بخش های بالاتر به آن به خوبی اشاره کردیم برای درمان وسواس ثابت می توان از روش درمانی غرقه سازی یا مواجهه استفاده کرد، اجازه دادن به فرد برای مقابله به ترس خود در محیطی هم ایمن باشد و هم کنترل شده باشد، میتواند در کاهش تاثیرات وسواس فکری عملی مفید باشد؛ درگیرشدن در این نوع درمان ممکن است افراد را تشویق کند تا نسبت به موقعیت های خاص که معمولا اضطراب آنها را ایجاد می کنند، مقاومت  یا سازگاری بیشتری نشان دهند. مطالعات و تجربه چندین ساله کلینیک روانشناسی و روانشناختی دکتر مخدومی نشان می دهد تلفیق و ترکیب دارو درمانی و رویکرد های روان شناختی بهترین راه حل برای وسواس فکری عملی است؛ ترکیب شدن روش های درمانی اغلب به دلیل نتایج سریع و کارآمدی که دارند؛ توصیه متخصصان درمان وسواس می باشد.

درمان وسواس جبری:

به وسواس فکری-عملی وسواس جبری هم گفته می شود، این اختلال روانی با نام وسواس فکری هم می شناسیم، علت بروز این اختلال هم چنان ناشناخته است اما به دلایل مختلف احتمال بروز این نوع اختلال وجود دارد؛ به نظر می رسد عوامل ژنتیکی در شیوع این اختلال موثر است، با بررسی های مختلف بر روی جنین یک مادر که شامل بارداری دو قلویی بود متوجه شدن که هر دو قلوی همسان بیشتر از هر رو قلو غیر همسان تحت تاثیر بیماری قرار می گیرند، افراد مبتلا به این بیماری به شدت کمال گرا و همیشه در پی کنترل تمامی جزئیات هستند و در این مسئله انعطاف پذیری ندارند. این دسته افراد به صورت افراطی می خواهند همه چیز در جای خود قرار گیرد و از آنجایی که به کسی اعتماد ندارند نمی توانند اختیارات به دیگران بدهند، آن هم به این دلیل که تصور می کنند دیگران دقت لازم و کافی را ندارند.

زندگی افرادی که درگیر وسواس جبری هستند به شدت مملو از مقررات و برنامه بدون هیچ گونه انعطاف پذیری است، توجه زیادی که به کار دارند مانع از آرامش، خود انگیختگی و حتی روابط عمیق می شود. درباره مسائل مالی و هیجانات و حتی عواطفشان بسیار سخت و تنگ نظر هستند و همیشه باید حرف،حرف آنها باشد.

مشاوران و درمانگران کلینیک روانشناسی و روانشناختی دکتر مخدومی بر این باور هستند این رفتارها خود آگاه نیست و آنها فقط همیشه شیوه رفتار و تفکر را قابل اجرا می کنند؛ به طور کلی می توان گفت رفتارهای در غالب یک چارچوب و نظم بیش از اندازه در هر امری از زندگی مهم ترین ویژگی های رفتاری این بیماران است.

نشانه های بالینی اختلال شخصیت وسواس جبری:

* ضعف قوی جسمی

* مشکل درخوابیدن به دلیل کابوس

* مشکل تعادل مانند: سرگیجه و لرزش دست و پا

* مشکلات گوارشی به ویژه مشکلات مربوط به پولیپ و کولیت روده

* کلافه بودن مخصوصا بعد از فعالیت های جسمی، جنسی و فیزیکی

* رفتار خشک داشتن در مسائلی مانند مسافرت، روابط بین فردی یا رانندگی

* هیجانی بودن

برای درمان این اختلال بیماران باید نزد شخص متخصص در زمینه درمان بیماری روانی مراجعه کنند،این افراد با استفاده از مصاحبه، پرسشنامه اولیه سعی در تشخیص صحیح و دقیق این بیماری دارند. درمان شناختی رفتاری یکی از درمان های مفید و سازنده در این امر است، درمان شناختی رفتاری نوعی روان درمانی و مشاوره است، بیمار طبق یک برنامه مشخص و منظم با درمانگر خود ملاقات می کند؛ در این شیوه مشاوره بیمار با درمانگرخود درباره ترس ها، اضطراب ها، استرس و افسردگی بیمار صحبت می شود و درمانگر تلاش می کندتا بیمار بتواند با اطرافیان و افراد خانواده خود روابط موثر و بهتری داشته باشد، زمان و انرژی کمتری را برای کار صرف کند. کلینیک روانشناسی و روانشناسی دکتر مخدومی که یکی از بهترین کلینیک های روان شناسی با حضور مستمر درمانگران متخصص در حوزه درمان و کنترل بیماران روانی توانایی انجام هرگونه مشاوره و خدمات درمانی را داراست. درمانگران کلینیک روانشناسی و روانشناختی دکتر مخدومی بعد از معاینه و تشخیص بهترین روش درمانی را برای بیماران در نظر می گیرند.

در کنار روان درمانی و دارو درمانی آموزش تکنیک های رسیدن به آرامش مثل تکنیک های تنفس و آرامش به بیمار برای کاهش اضطراب موجود در این بیماری کمک کننده است، انجام فعالیت هایی چون تای چی، یوگا و پیلاتس می تواند برای فرد مفید باشدکه به صلاح دید مشاوران کلینیک روان شناسی به بیماران پیشنهاد می شود.

درمان وسواس جوانان:

وسواس در نوجوانان مخصوصا در سن بلوغ بسیار زیاد دیده می شود، این نوع اختلال روانی که به اختلال عصبی هم یاد می شود، توسط فکرها و ترس های غیر منطقی به تکرار بعضی از رفتارها می انجامد. پدران و مادران کمال طلب که بیش از حد توان، از فرزند شان توقع دارند، به تدریج سبب می شوند که فرزندشان دچار وسواس شود، هر چند رفتار وسواسی و رفتارهای بی اختیار غالبا یا یکیدیگر همراه اند؛ اما در پاره ای از موارد رفتارهای بی اختیار با اضطراب همراه نیست. بلکه عوامل بیولوژیکی(زیستی) مثل کاهش ترشح هورمون رشد، سابقه ضربه مغزی، بالا بودن میزان ناهنجاری های الکتروانسفالوگرافی یا نوار مغزی مشخص است و بعضی از مشکلات عصبی موجب بروز اختلال وسواس در نوجوانان می شود. تا حد زیادی وراثت در وسواسی بودن نوجوانان که بستگان آنها دارای بیماری های روان رنجوری بوده اند، می تواند نقش مهمی داشته باشد. طبق پژوهش ها درصد نقش وراثت را در اختلال وسواس بین 4 تا 8 درصد سنجش کرده اند.

بیماری وسواس تا 75 درصد قابل درمان است، اما درمان این اختلال به نوع بیماری و مدت ابتلا به بیماری بستگی دارد. بنابراین 6 ماه تا یک سال می توان برای درمان این اختلال وقت گذاشت، برای درمان این اختلال به غیر از روش های روا ندرمانی و دارودرمانی می توان با چندین کار به بیماران کمک شایانی کرد.

*تغییر شرایط زندگی.

* ایجاد اشتغال و سرگرمی.

*زندگی در جمع خانواده.

*پرکردن وقت بیمار با تمرینات فکری .

درمان وسواس جنابت:

وسواس در غسل جنابت و دیگر موارد شرعی در برخی افراد به وجود می آید، افرادی که در این زمینه دچار وسواس هستند به شدت با حساسیت بالا و تکرار بیش از اندازه به گرفتن وضو، خواندن نماز،غسل و … می پردازند. برای اینکه بتوانیم راه حل درمانی مناسبی را پیش روی این دسته افراد بگذاریم لازم است با روانشناس های اسلامی در این زمینه مشورت بشود و ارکان شرعی برای این دسته از افراد به خوبی و شفافی توضیح داده شود، چرا که مشکل این افراد ندانستن مسائل شرعی است، اگر حکم شرعی خود را بدانند وسواس آنها نسبت به این موضوع  رفع خواهد شد.

درمان وسواس با جراحی:

یکی از روش های درمانی که در گذشته برای بیماری هایی چون پارکینسون و دیستونیا موثر بوده برای برخی از وسواس هایی که به هیچ کدام از روش های درمانی پاسخ نداده اند می تواند موثر باشد، جراحی تحریکی عمقی مغز برای افرادی به کار می رود که با انجام روش های مختلف درمان نتوانستن به بهبودی برسند و این دسته افراد به شدت در انجام فعالیت های روزمره دچار پریشان حالی هستند، سابقه این جراحی  در ایران پیش از این در حوزه اختلالات حرکتی در بیماری هایی چون پارکینسون و دیگر اختلالات حرکتی حوزه داخلی اعصاب موثر بوده است، در این روش با به کار انداختن الکترود هایی در نواحی خاصی از مغز که به طور مزمن، بافت اطراف را تحریک و بازداری  می کنند؛ انجام می شود. این جراحی در مقایسه با جراحی مغز، آسیب نورونی داخل قشری کمتری را باعث می شود.

نقاط مورد نظر مغز در این جراحی، هسته های عمقی مغز هستند که دارای تجمعی از نورون ها می باشد، برای دسترسی به این هسته ها باید دقت بالایی داشت زیرا در مجاورت های خیلی حساسی قرار دارند به همین دلیل است که از روش جراحی بسته و ایجاد یک سوراخ در مغز در مسیرهای کاملا بی خطر استفاده می کنیم، تا از طریق آن به نقاط مورد نظر برسیم و سپس 5 الکترود بسیار ظریف را وارد مغز می کنیم و آنها را به سیم هایی وصل کرده و ثبت الکتروفیزیولوژی می کنیم.

با این کار امواج مغزی را ثبت می کنیم تا ثابت کنیم جایی که انتخاب کردیم برای کاشت الکترود، صحیح و مناسب است، در ادامه بررسی مجدد انجام می دهیم. در این حالت بیمار کاملا بیدار   می شود و می تواند همکاری کند تا بررسی شود آیا دچار عارضه ای شده است یا خیر؟! اگر عارضه ای نداشت الکترود را خارج می کنیم و سپس الکترود های دایمی که قطری در حدود یک و نیم میلی متر دارند، در عمق مغز قرار می دهیم. در انتها این الکترود از زیر پوست به یک باتری وصل می شود که از بیرون قابل کنترل است.

درمان وسواس جنون:

فردی که روان پریشی یا جنون را تجربه می کند شنیدن صداها برایش به شدت گیج کننده است، امکان دارد بر اعمال فرد تاثیر بگذارد، این مسئله می تواند منجر به آسیب رساندن فرد به خود یا در مواقع نادر به دیگران بشود. این دسته افراد از هذیان ها و توهم های وسواسی شکل رنج می برند و متخصصان تیم ما برای توضیح هذیان  و توهم می گویند: هذیان و توهم در واقع دو مورد بسیار متفاوت هستند که هر دو اغلب توسط افراد مبتلا  به روان پریشی تجربه می شوند. این دسته موارد برای فردی که آنها را تجربه می کند بسیار واقعی است.

استفاده از دارو های ضد روان پریشی شکل اصلی درمان برای افراد مبتلا به بیماری وسواس جنون است، دارو های ضد روان پریشی می توانند علائم روان پریشی یا جنون را در افراد مبتلا به اختلالات روانپریشی کاهش دهد. دارو هایی مانند: هالوپریدول، کلرپرومازین، کلوزاپین موثر است.

خودیاری در درمان وسواس:

استراتژی های خودیاری بسیار زیادی وجود دارد که می تواند در مقابله با چالش های مختلف وسواس فکری عملی مورد استفاده قرار گیرد؛ انجام این فعالیت ها به راحتی و به تنهایی در خانه و خارج از جلسات درمانی انجام می شود.

تنفس عمیق:

با تنفس عمیق شما بیشتر خود را در اختیار می گیرید و اغلب می توانید با هماهنگی بیشتری میان ذهن و بدن باشید، تنفس عمیق یک کار بسیار عالی برای رسیدن به این هدف است، نفس کشیدن عمیق و تمرکز روی تنفس در طول روز آگاهی بیشتری به اینجا و اکنونی می دهد. تمرینات ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند تا تمرکز خود را حفظ کنید و برای رسیدن به افکار وسواس گونه مانع های زیادی داشته باشید. تنفس عمیق به راحتی قابل یادگیری است و به شما این امکان را می دهد که تکنیک ها را تمرین کنید.

یادداشت کنید:

تلاش برای ثبت اتفاقات روز یک روش ایده آل برای هماهنگی بیشتر با ذهن و بدن است؛ انجام این کار فقط چند دقیقه به وطول می انجامد و ممکن است درکاهش بسیاری از تاثیرات وسواس فکری مشترک بین افرادی که از وسواس فکری رنج می برند بسیار مفید باشد، برای موفق شدن در این استراتژی لازم است در امر نوشتن وقایع روز ثابت قدم باشید، انجام این کار می تواند سوابق کاملی از آنچه هر روز در جریان است را فراهم کند و می تواند در خصوص درمان وسواس فکری عملی بسیار مفید عمل کند.

خوب بخوابید:

عادت به خواب کافی در هر شب می تواند برای کنار آمدن با وسواس فکری عملی مفید باشد، برای  کنارآمدن با وسواس فکری عملی مفید است، استراحت خوبی داشته باشید، استراحت خوب می تواند به یک ذهن آرام تر کمک کند که برای هر فرد مبتلا به وسواس فکری مفید است. اگر خسته هستید یا توانایی کمتری برای تمرکز روی کارهای روزمره دارید ؛ علایم وسواس فکری بیشتری را تجربه خواهید کرد و ناآرام تر خواهید شد، در برخی موارد به دلیل اینکه فرد مشکل بیخوابی دارد با نظر روانپزشک یا پزشک عمومی برای فرد قرص های خواب آور یا آرام بخش تجویز می شود.

ارتباط برقرار کنید:

برقراری ارتباط با دیگران که با چالش های وسواس فکری عملی دسته و پنجه نرم میکنن می تواند یک روش عالی برای مدیریت این شرایط باشد،داشتن یک گروه قابل دسترس و حمایت گر که مایل به پشتیبانی و تعامل باشند می تواند برای هر فرد مبتلا به وسواس فکری بسیار مفید باشد به همین دلیل در کلینیک روانشناسی و روانشناختی دکتر مخدومی با استفاده از گروه درمانی به مبتلایان وسواس فکری و عملی کمک می کنیم.

درمان شناختی- رفتاری در درمان وسواس:

یکی از روش های مفید و بسیار اثرگذار در درمان وسواس فکری و عملی درمان شناختی و رفتاری است، برای افرادی که از وسواس فکری عملی رنج می برند بسیار مفید است. در این روش درمانی بر روی شناسایی افکار وسواسی که ممکن است منجر به افزایش احساس اضطراب بشود؛ تمرکز خواهیم کرد، این رویکرد درمانی می تواند در جایگزینی روش تفکر واقع بینانه موثر باشد. این روش یک نوع روان درمانی کوتاه مدت است که متمرکز به مسائل حال حاضر مراجع است، رفتار درمانی شناختی برای کودکان، نوجوانان،جوانان و بزرگسالان و حتی افراد بالغ در زمینه مشکلات خانواده و زوج ها مفید است، در رفتار درمانی شناختی ابتدا یاد می گیرید، افکار ناراحت کننده و دردناک که درباره مشکلات کنونی خود دارید را حل کنید و به این دسته از مشکلات با دید واقع گرایی بنگرید؛ در این روش درمانی شما مهارت هایی را آموخت که به شما کمک می کند تا الگوی فکری خود را تغییر دهید تا وضعیت کنونی خود را بهبود ببخشید.

سوالات متدوال از کلینیک روانشناسی و روانشناختی دکتر مخدومی:

* همسرم به طور مداوم با کوچک ترین تلنگری عصبانی میشه و بر سر من و فرزندانمون پرخاشگری میکنه چه برخوردی می توانیم با ایشان داشته باشیم؟!

در درجه اول بهتر است دلایل پرخاشگری همسرتان مورد بررسی قرار بگیره، برای مثال در محیط کارش از شرایط راضی است یا خیر و بعد از آن نتیجه گیری کرد که چه روشی مناسب است ، اما در اغلب موارد سکوت در هنگام عصبانیت و تامل بیشتر درباره موضوعی که باعث عصبانیت در فرد شده و همدلی با او می تواند در بالا بردن اعتماد او کمک کننده باشد، به همسرتان اجازه تخلیه روانی در محیط های امن بدهید و درباره مسائلی که باعث عصبانیت در او شده، با او صحبت کنید. کمک گرفتن از روانشناس  و تشویق او به رفتارهای آرامش بخش می تواند بسیار به او در کنترل پرخاشگری اش کمک کننده باشد.

*چرا دچار پرخاشگری میشیم؟!

نظریه و دلایل متنوعی برای این موضوع وجود دارد، مثلا برخی از روانشناسان و پژوهشگران اعتقاد دارند پرخاشگری ذاتی است و با به صورت کلی به خانواده ، محیط، اجتماع، فرهنگ و وراثت بر می گردد، این عوامل بسیار موثر است.

کلام نهایی:

اختلال وسواس فکری – عملی معمولا در کودکی یا اوایل بزرگسالی آغاز می شود؛ غالبا با سیرمزمن خود تاثیر منفی وشدیدی بر کارکرد روانی، اجتماعی و شغلی بیمار دارد؛ مطالعات همه گیر شناختی در اروپا ؛ آسیا ؛آفریقا شیوع نسبتا بالای این اختلال را در فرهنگ های مختلف بررسی کردن؛ اختلال وسواس تا قبل از دهه 1970 یک اختلال مقاوم به درمان قلمداد میشد که نیازمند درمان مادام العمر بود؛ اما با بررسی ها انجام شده در چند دهه اخیر و شناخت روش های درمانی به سبک دارو درمانی و روان درمانی؛ درمان این اختلال به خوبی انجام می گیرد و افراد مبتلا به این اختلال به زندگی عادی خود برمی گردند.

اشتراک گذاری:
استاد مخدومی
مطالب بیشتر

نظرات

1 نظر در مورد درمان وسواس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. شیوع اختلال وسواس بسیار بالاست و این مواردی که عرض شد خیلی جالب بود