0
0

مشاوره نوجوان

175 بازدید
مشاوره نوجوان

نوجوانی دوره‌ای‌است بین کودکی و بزرگسالی. در این دوران شاهد افزایش تسلط نوجوانان بر چالش‌ها فردی، درسی، هیجانی، و همچنین تغییرات در هویت اجتماعی و کسب علایق جدید در آنها خواهیم بود. به اذعان روانشناسانی که در حوزه نوجوان فعالیت می‌کنند، در این دوره شاهد سه تغییر اساسی رشدی در نوجوانان خواهیم بود. که عبارتند از: افزایش خطرپذیری، افزایش رفتار جنسی و وابستگی به هم‌سالان خود. می‌دانیم که نوجوانی یکی از حساس‌ترین دوران زندگی هر فردی بوده و گسترده‌ترین تغییرات در زندگی هر فردی در این دوره اتفاق می‌افتد. معمولاً نوجوانان در این سن رفتارهای غیرعادی متعددی را از خود بروز می‌دهند. این رفتارها باید هدایت و کنترل شوند در غیر اینصورت تبدیل به بحران خواهند شد. نوجوانی که احساسات و افکارش مورد درک اعضای خانواده قرار ‌نگیرد عصیانگر شده و در نتیجه برای خود و دیگران مشکلات متعددی به‌وجود خواهد آورد. اگر در زمان مناسب با نوجوان و احساسات وی همراهی و هم‌فکری شود و اجازه ابراز آنها داده شود، در واقع از ایجاد مشکلات آینده جلوگیری نموده‌ایم. بیشترین درصد افراد افسرده مربوط به جامعه نوجوان می‌باشد که می‌تواند یک آمار تکان‌دهنده باشد. البته امروزه با پیشرفت زندگی شهری و تغییراتی که در حوزه زندگی جوامع بشری به‌وجود آمده آمار نوجوانان افسرده رو به افزایش می‌باشد. اینجاست که تنها مشاوران می‌توانند با حفظ اسرار نوجوان و هم‌فکری با آنها، به کمک آنان بیایند.

مسائلی هم‌چون طلاق والدین، خشونت، دوستی با جنس مخالف، مشکلات مربوط به تحصیل و عدم علاقه به آن و هزاران علت دیگر می‌تواند باعث گردد تا یک نوجوان افسرده و یا عصیانگر شود. سن نوجوانی بین 10 تا 19 سالگی می‌باشد و مسلماً افرادی که در حال عبور از این دوره هستند بسیاری از مسائل را می‌فهمند زیرا به سوی سن بزرگسالی در حرکت هستند. بنابراین باید حساب شده و محتاط با آنها رفتار شود تا بتوان مشکلات و مسائل آنها را حل کرد. مشاور باید آسیب‌های وارد شده بر نوجوان را بخوبی شناخته و درصدد برطرف کردن آنها برآید و طوری وی را مصون نماید که برگشت‌ناپذیر باشد. ذهن نوجوانان به طرز قابل ملاحظه‌ای رشد می‌نماید لذا بلوغ فکری وی به‌علاوه تغییرات هورمونی دوره نوجوانی، بر تصمیم‌گیری و رفتارهای او تأثیرگذار خواهد بود به همین سبب از طریق مشاوره احساسات نوجوان کشف می‌شود. هر فرد در عبور از نوجوانی دچار مهمترین تغییرات زندگی خود می‌شود. البته برخی از نوجوانان این مرحله را در کمال آرامش و به دور از هر چالشی سپری خواهند نمود و عده دیگر از این دوران به سختی عبور می‌کنند.

هزینه مشاور نوجوان

تعرفه‌های خدمات روانشناسی از جانب سازمان نظام روانشناسی کشور تعیین می گردد. اما نمی‌توان به طور واضح و دقیق گفت که هزینه مشاوره نوجوان چقدر است؟ به دلیل اینکه هزینه‌ها دائم در حال تغییر و نوسان می‌باشد. اما می‌توان در روش انجام مشاوره، هزینه‌ها را با یکدیگر قیاس نمود. به طور مثال هزینه مشاوره تلفنی نوجوان معمولاً بیشتر از هزینه مشاوره آنلاین نوجوان است. و از جهتی دیگر هزینه مشاوره تلفنی و آنلاین نوجوان کمتر از هزینه مشاوره حضوری نوجوان می‌باشد. بنابراین می‌توان فهمید که نحوه ارائه مشاوره نوجوان رابطه مستقیمی با حق‌الزحمه روانشناس دارد. اما در کل می‌توان گفت اگر امروز برای مشاوره نوجوان هزینه شود از هزینه‌های سنگین‌تر ناشی از اختلالات در دوران جوانی و میانسالی جلوگیری شده است.

مرکز مشاوره نوجوان

بیشتر نوجوانان معمولاً در این سن دچار اختلالات روحی و مشکلات رفتاری می‌شوند. اگر این اختلالات شدید شوند، برای حل این اختلالات و مشکلات نیاز به فردی به عنوان مشاور نوجوان می‌باشد. درمان اختلالات نوجوان در مراکز و کلینیک‌های روانشناسی توسط درمانگران باتجربه و متخصص انجام می‌پذیرد. در مراکز و کلینیک‌های مشاوره می‌توان در زمینه‌های اختلالاتی نظیر: اعتیاد، مشکل هویتی، اضطراب، عدم اعتماد به نفس نوجوان، افسردگی و سایر مشکلات رایج نوجوانان، از مشاورین کمک گرفت.

مشاوره نوجوان آنلاین

هر نوجوانی فراز و نشیب‌های مختلف جسمی و روحی را پشت سر می‌گذارد. نوجوانی سنی است که می‌توان گفت که نه کودک است و نه بزرگسال. بنابراین گاهی توقعی که اعضای خانواده و جامعه از نوجوان دارند، متناقض می‌باشد. و این دید توقع فشار زیادی را بر نوجوان وارد می‌آورد زیرا در این سن نوجوان سعی دارد که بر روی پای خود بایستد و استقلال داشته باشد. از طرفی نوجوان در این سن تغییرات خلق و خوی  زیادی را نیز دارد. گاهی ناراحتی و یا خلق و خوی نوجوان به درجه‌ای می‌رسد که نیاز به یک راهنمای حرفه‌ای دارد تا همراه و کمک وی باشد. در این جاست که درمانگر می‌تواند به عنوان یک همراه و مشاور به کمک وی آمده و از تبدیل اختلالات و ناراحتی‌های کوچک به مشکلات بزرگتر جلوگیری کند. چنانچه نوجوان موافق باشد مشاور می‌تواند به صورت آنلاین به نوجوان کمک نموده و وی را از بحران موجود برهاند.

مشاوره حضوری نوجوان

برای نوجوان و خانواده مشاوره حضوری آسان نیست و به نوعی از انجام آن طفره می‌روند. زیرا در مشاوره حضوری برای والدین مسلم می‌شود که فرزندشان دارای مشکل می‌باشد که این مسئله برایشان مطلوب نبوده و مایه تاسف می‌باشد. در صورتی که والدین باید بدانند در صورتی که اختلالات فرزندشان لاینحل باقی بماند باعث می‌شود که دارای یک فرزند سالم نباشند. اگر والدین از مشکلات فرزندشان باخبر باشند اما به دلیل واکنش‌های اجتماعی و افکار غلط دیگران از پی‌گیری مشکلات فرزندشان خودداری کنند، سخت در اشتباه هستند. والدین باید بدانند مراجعه به مشاوه دلیل بر وجود وجود بیماری در فرزندشان نیست بلکه نشان‌دهنده این است که وجود فرزندشان برایشان مهم بوده و برای سلامت روحی و روانی فرزندشان ارزش قائل هستند. اتفاقاً جای بسی تقدیر نیز دارد. حتی اگر نوجوان با مشکل جدی روبرو باشد با مراجعه به مشاور می‌توان نقاط منفی و مخرب وی را با کمک خودش از بین برده و رفتارهای مثبت وی را افزایش داد. شیوه‌های مختلفی در مشاوره حضوری نوجوان وجود دارد از جمله: آنالیز رفتار، درمان رفتار، شناخت رفتار، خانواده درمانی، روان درمانی و…… برخی از نوجوانان در مشاوره حضوری باید از بازی درمانی بهره‌مند شوند در صورتی که در برخی نوجوانان دیگر لازم است از رفتار درمانی دیالکتیکی استفاده شود. و همچنین گروه سوم نوجوانانی هستند که در مشاوره آنها باید با تلفیق بازی درمانی و رفتار درمانی دیالکتیکی استفاده نمود. البته در برخی از نوجوانان گاهی مراجعه حضوری بیشتر از سایر روش (آنلاین و یا تلفنی) جوابگو می‌باشد که البته به خانواده وی نیز بستگی نیز دارد.

اهمیت دریافت مشاوره در دوره نوجوانی

به دلیل حساس بودن دوران نوجوانی، مشاوره با آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا نوجوانی چالش‌ها و تغییرات زیادی را به همراه دارد. همچنین دوران نوجوانی نقش بسیار مهمی در شکل‌پذیری شخصیت آنها دارد. مشاوره با نوجوان به وی کمک می‌کند تا توانایی وی شناخته شود و بداند چگونه با مشکلات برخورد داشته باشد. بیشترین بحران‌های هر فرد در زمان نوجوانی اتفاق می‌افتد بنابراین کمک گرفتن از یک مشاور در این برهه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در واقع سلامت روان بخش مهمی از سلامت کامل یک نوجوان می‌باشد. سلامت روان یک نوجوان بستگی به نحوه فکر، احساس و رفتار وی دارد. طبق آماری که از سوی انجمن روانشناسی آمریکا (APA) صادر شده است، بخش عظیمی از جمعیت نوجوانان کشور دارای اختلالات روانی هستند که به علت برخی مشکلات نظیر مشکلات زیست شناختی، ژنتیک و محیط به‌وجود آمده است. مشاور نوجوان جهت مشاوره با وی عواملی همچون:  مسائل خانوادگی، محل تحصیل، تأثیرات جامعه، فشار وارد شده در مقایسه با همسالان نوجوان و مشکلات محیطی را در نظر می‌گیرد. اما طبق برخی از آمار تنها درصد کمی از نوجوانان از خدمات و مشاوره‌های بهداشت روانی مراکز مشاور خانواده و روانشناسی بهره‌مند می‌شوند. نوجوانان در زمینه‌های مهم دیگری نظیر: تأخیر رشد، مسائل رفتاری، مشکل در یادگیری، کناره‌گیری از گروه دوستان و یا خانواده و موارد این‌چنینی نیز نیاز به مشاوره دارند.

امروزه در میان جوامع بشری مشاوره نوجوان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هم سن نوجوانان بحرانی است و هم اینکه در معرض خطرات و آزادی‌های زیادی قرار دارند که توانایی تصمیم‌گیری درستی در مورد آنها ندارند. علم خانواده برای راهنمایی و مشاوره نوجوان به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه باید از مشاوران و روانشناسان با تجربه راهنمایی بگیرند. اهمیت مشاوره نوجوان زمانی مشهود می‌شود که شاید خیلی دیر شده و زمان از دست رفته باشد. زمان از دست رفته باعث صدمات جبران‌ناپذیری به آینده نوجوان وارد می‌آورد. بنابراین باید هدف از مشاوره نوجوان ایجاد تغییرات پایدار در حالت‌ها و رفتارهای احساسی آنان باشد.

نتیجه:

مشاوران نوجوان تا زمانی که به اهداف خود در مشاوره دست پیدا کرده و تا زمانی که نوجوان به آرامش کامل برسد، در کنار نوجوانان حضور دارند هرچند که شاید طولانی مدت شود. به همین دلیل به خانواده‌ها توصیه می‌شود به هیچ وجه سعی نکنند که دوره و مدت مشاوره را تسریع بخشند چون ارائه مشاوره مفید نیاز به زمان و صبر و حوصله کافی دارد. والدین باید درک عمیق و بالایی از مشاوره نوجوان خود داشته باشند. بنابراین به محض بروز مشکل باید درصدد باشند تا فرزند خود را نزد مشاور ببرند زیرا مشکلات هیچ وقت خود به خود حل نخواهد شد. بی‌اعتنایی در برابر مشکلات باعث می‌شود که هم بغرنج‌تر شوند و هم دردسرساز.

«افلاطون دوران نوجوانی را دوران شراب‌زدگی روان می‌داند زیرا احساسات و عواطف بر افکار و عقل چیره می‌باشد.» همچنین «روسو عقیده دارد که نوجوانی یک تولد ثانوی است.» همچنین «اولیای الهی از دوران نوجوانی به عنوان دوره جنون و مستی یاد کرده‌اند.»

اشتراک گذاری:
استاد مخدومی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد مشاوره نوجوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.