0
0

مشاوره شغلی

304 بازدید
مشاوره شغلی

مشاوره شغلی یکی از زیر شاخه های رشته مشاوره می باشد که امروزه روی آن خیلی تأکید شده است مشاوره شغلی فواید زیادی دارد که می تواند به افراد کمک کنند که بهترین انتخاب شغل را برای خود داشته باشند. مشاوره شغلی فرایندی است که به تمام افراد کمک می کند که خودشان را بیشتر بشناسند تا بتوانند با آگاهی بیشتر شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنند مشاوره شغلی مزایای بسیاری دارد و برای افراد جامعه مؤثر است. مشاوره شغلی خدمات خوبی را ارائه می دهد و در حیطه های مختلف شغلی به افراد کمک می کند. برای اینکه در شغلمان رضایت کافی داشته باشیم از تجربیات متخصصان در زمینه شغلی استفاده کنیم تا بتوانیم کیفیت زندگی مان را تا حد زیادی ارتقا دهیم. برای ارزیابی خود در تمام زمینه ها نیازمند یک مشاور خوب هستیم که بهتر علاقه ، محدودیتها، ظرفیتها وپتانسیلهای خود را  بشناسیم. مشاور به شما کمک می کند در مسیر شغلی برنامه ریزی درست داشته باشید، زمان خودتان را مدیریت کنید، روی اهدافتان متمر کز شوید، پشتکارداشته باشید، تجربه کسب کنید ، مهارتها وتواناییهای خود را بالا ببرید، فرصتهای که برایتان ایجاد می شود به خوبی شناسایی کنید، از تجربیات افراد متخصص به چه نحوی استفاده کنید، چطور قوانین و مقررات را درمسیر انتخاب شغل بکار ببرید، به اهداف بلند مدت وکوتاه مدت خود برای آینده توجه بیشتری داشته باشید، اینکه به گذشته خود برگردید و بررسی کنید که چه پیشنه ای داشته اید، آموزشهای گسترده ای درارتباط با شغلتان داشته باشید. اگر افراد در این زمینه ها متمر کز شوند و راهنماییهایی که مشاورشغلی دریافت می کنند ، اعمال کنندصد در صد در حرفه خود موفق خواهند شد. همه ما دراین موقعیت که امروزه تنوع شغلی زیاد شده است به تجربیات یک مشاور متخصص نیازمند هستیم. بستر مشاوره شغلی برای همگان به صورت حضوری، آنلاین وتلفنی مهیا می باشد. با مشاوره گرفتن از مشاوره شغلی تمام نگرانی ها و اضطرابهای خود را رفع کنید و با اراده ای محکم به مسیر خودتان ادامه دهید تا موفق شوید.

مشاوره شغلی یک روش حرفه ای است که به ما کمک می کند که در شغل و کار خود موفق باشیم و روز به روز پیشرفت کنیم ، مشاوره در انتخاب و تصمیم گیری درست ما در مورد شغلمان تأثیر گذار است. هر فرد براساس توانایی ها و موقعیت هایی که در آن قرار دارد با کمک گرفتن از مشاوره می تواند شغل مناسب خود را انتخاب کند مشاور با در نظر گرفتن شرایط و استعدادهایی که فرد دارد راه کارهایی را ارائه می دهد که فرد بتواند بهترین انتخاب در زمینه شغلی داشته باشد و در مسیر شغلی اش موفق شود.

مراحل مشاوره شغلی

  • مرحله اول:  سنجش و ارزیابی ، هر فرد باید براساس شغلی که انتخاب می کند اطلاعات کافی را داشته باشد و توانایی و استعداد خود را درآن زمینه مورد سنجش قرار دهد.
  • مرحله دوم:تمام موقعیتها و مسائل مربوط به شغل تان را بنویسید. معیار ها ، شرایط ، تواناییهای مهارتها و آموزش ها یی را که در زمینه شغل کسب کردید لیست کنید.
  • مرحله سوم: به علاقهمندی و مهارتهای خود توجه کنید و تمام شرایط خود را بررسی کنید.
  • مرحله چهارم: برای اینکه شغل آینده خود را انتخاب کنید باید گذشته خودت را بررسی کنید و براساس تجربیات ، تواناییها و آموزشها و بادر نظر گرفتن تمام موقعیتها بهترین مسیر شغلی را انتخاب کنید  یعنی اینکه گذشته را با آینده ارتباط دهید.
  • مرحله پنجم: با مؤسسات و شرکتها و ادارات و افراد متخصص در شغل ارتباط بیشتری داشته باشید و از تجربیات و آموزشهای آنها بهرهمند شوید.
  • مرحله ششم: از مشاوران و روانشناسان متخصص در حیطه مشاوره شغلی کمک بگیرید.

مشاوره شغلی آنلاین

بهترین مشاوره که  تأثیرپذیری آن بیشتر است مشاوره حضوری می باشد که شخص رودررو با مشاور خود صحبت می کند راحت اظهار نظر می کند و شخص هر سوالی که در مورد شغلش به ذهنش می رسد از مشاور می پرسد در حالی که این شرایط برای مشاوره آنلاین وجود ندارد شخص با مشاور ارتباط فیزیکی ندارد فقط تصویر مشاور را می بیند و ارتباط چشمی که مهمترین روش ارتباطی بین مراجعه و مشاور است اتفاق نمی افتد. امروزه جلسات مشاوره آنلاین به کمک نرم افزارها به آسانی قابل اجرا است . مشاوره شغلی آنلاین علاوه براین که معایبی دارد مزایای آن هم قابل ذکر است مشاوره شغلی آنلاین موقعیتی بین  مشاوره حضوری و تلفنی را برای فرد ایجاد می کند . شخص براساس شرایطی که دارد در هر جایی که باشد به راحتی می تواند از طریق نرم افزارهایی که در اختیار دارد با مشاور خود ارتباط بگیرد و مشاوره خود را دریافت نماید .

مشاوره شغلی تلفنی

در جامعه امروزی اکثر کلینیکهای مشاوره و مراکز مشاوره و روانشناسان برای افراد شرایطی را فراهم کردند که همه بتوانند با در نظر گرفتن مسافت و زمان راحت بتوانند جلسات مشاوره خود را آغاز کنند. برای بسیاری از افراد مقدور نیست که راحت به صورت حضوری شرکت کنند ولی با مشاوره تلفنی  به آسانی می توانند مشاور خود را انتخاب کنند و مسائل شان را با مشاور در میان بگذارند. بعضی افراد براین مبنا مشاوره تلفنی را انتخاب می کنند که یک جلسه تلفنی صحبت کنند اگر برایشان مؤثر باشد جلسات بعد مشاوره را به سمت مشاوره حضوری سوق دهند.

در سالهای اخیر افراد زیادی متوجه مزایای مشاوره تلفنی توسط روانشناسان شده اند افراد در هر مکان و شرایطی که باشند به آسانی می توانند از روانشناس متخصص در زمینه شغلی استفاده کنند. افراد در دورترین نقطه دنیا هم باشند می توانند با روانشناس خود ارتباط برقرار کنند و مشاوره شغلی خود را دریافت کنند. پرداخت هزینه های کمتر مشاوره و بهره بردن از زمان به نفع افراد می باشد. افراد راحت می توانند مشکلات خود را راحت با مشاور بیان کنند برای گرفتن وقت مشاوره راحت هماهنگ می کنند .مشاوره تلفنی برای افرادی مناسب تراست که اکثر اوقات در مناطق دور دست هستند و امکان برقراری ارتباط با روانشناسان به صورت حضوری ندارند وبا ارتباط تلفنی به آسانی مشاوره می گیرند. مشاوره تلفنی علاوه بر مزایا معایبی هم دارد در مشاوره تلفنی بین مشاور و مراجعه ارتباط چشمی برقرار نمیشود مراجعه رودررو با مشاور نیست در نتیجه از زبان بدن استفاده نمیشود تشخیص نوع مشکلات و توجه و تمرکز در جلسات مشاوره کاهش پیدا می کند در نتیجه نیاز به جلسات بیشتر مشاوره دارد . بعضی از مراکز به صورت شبانه روزی مشاوره تلفنی ارائه می دهند. هر زمان که افراد احساس نیاز کردند می توانند بدون محدودیت زمانی وقت مشاوره را رزرو کنند و از خدمات مشاوره تلفنی بهرهمند شوند.

مشاوره شغلی چیست؟

در جامعه امروزی فرایند مشاوره شغلی رشد چشمگیری داشته است و افراد در زمینه های مختلف شغلی می توانند از مشاوران شغلی در جهت ارتقا شغلی خود کمک بگیرند. مشاوره شغلی روش جدیدی است که به افراد کمک می کند که راحت تر شغل مناسب خود را انتخاب کنند.  مشاغل سال به سال متنوع تر می شود و در مقایسه با سالهای گذشته سختتر شده و رقابت  بیشتر شده است. افراد باید شغلی را انتخاب کنند که همراه با رضایت باشد و این زمانی پیش می آید که در کنار یک مشاور شغلی که در کارش متخصص است بتوان کمک گرفت، تابه درجات عالی در پیشرفت شغلی برسند.

مشاوره شغلی ،برای کسانی که فارغ تحصیل شدند و یا افرادی که از مشاغلی که دارند رضایت کافی ندارند، افرادی که بیکار هستند بهترین گزینه می باشد که از راهنمایی های مشاور شغلی استفاده کنند و بهترین شغل را مطابق معیارهایی که دارند انتخاب کنند. مشاوره شغلی یکی از زیر شاخه های رشته روانشناسی می باشد. افرادی که برای انتخاب شغل به مشاور شغلی مراجعه می کنند از لحاظ روانشناختی ، تیپ شخصیتی ،علاقه ، مهارتها ، تواناییها و دانش توسط مشاور ارزیابی می گردد و مشاور به فرد کمک می کند که برای اهداف ش در زمینه شغلی برنامه ریزی کند و طبق اصول و بادر نظر گرفتن تمام جوانب شغل خود را انتخاب نماید.

انواع مشاوره شغلی

  • مشاوره شغلی حضوری
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره شغلی آنلاین

هر کدام از این موارد معایب و مزایایی دارد مشاوره حضوری بهترین نوع  مشاوره شغلی می باشد که فرد با مشاور مستقیما در ارتباط و رو در رو می باشد تماس چشمی بین مشاور و مراجعه برقرار می گردد. امروزه بیشتر مشاوره ها متاسفانه به دلیل مسافت و هزینه و زمان به صورت تلفنی یا آنلاین می باشد تأثیر پذیری که در مشاوره حضوری وجود دارد در ارتباط تلفنی و آنلاین نخواهد بود.

تکنیکهای مشاوره شغلی

  1. خود را بشناسید تیپ شخصیتی خود را مشخص کنید که درون گرا و یا برون گرا هستید مهارتها و توانای های خود را بسنجید و ببینید به چه چیزهایی علاقهمند ید وا حساس میکنید که اگر طبق علاقه جلو بروید موفق می شوید یک خودشناسی عمیق از خود داشته باشید.
  2. بعضی شرکتها و ادارات برای استخدام افراد آزمونهایی برگزار می کنند می توانید در این آزمونها شرکت کنید و  قبول شوید و در آن شرکت و یا موسسه مشغول بکار شوید.
  3. اولویتهاو ماهیت های اخلاقی و ارزشهای خود را در انتخاب شغل مهم تلقی کنید زیرا ارزیابی خود و ارزشها در انتخاب شغل مهم هستند.
  4. برای انتخاب شغل تمام شرایط و محدودیت ها را بسنجید تمام معیارهای  تان در زمینه مدرک تحصیلی ،  مالی و جسمی را حتما در نظر بگیرید.
  5. با آرزوها و امیال خود توجه کنید البته آنقدر غرق در تخیلات نشوید که از واقعیت دور بمانید.
  6. در تمام حیطه ها خودتان را ارزیابی کنید. در زمینه هوش و استعداد، ارزشها و اخلاق، تیپ شخصیتی ،مهارتها و  توانایی ها، میزان در آمد مالی، آموزشها، رشد و پیشرفت در زمینه شغلی
  7. برای بالا بردن مهارت خود در شغلی که انتخاب کردید حتما دوره کار آموزی ببینید تا در مسیر شغلی با مهارت بیشتر موفق شوید.
  8. در تمام زمینه های شغلی آموزش ببینید و آگاهی خودتان را بالا ببرید.
  9. برای اینکه جایی مشغول بکار شوید برای خود رزومه تهیه کنید تمام مهارتها و سابقه کار و آموزشها و گواهینامه های خود را جمع آوری کنید هر جا برای استخدام رفتید رزومه خود را تحویل دهید.

فواید مشاوره شغلی

مشاوره شغلی فایده های بسیاری دارد که در زندگی افراد تأثیر گذار است. به چندین فایده اساسی اشاره می کنیم:

  1. برای رسیدن به یک شغل مناسب اهدافی را که دارید مشخص کنید. مشاوره شغلی برای تمام اقشار جامعه مفید است از دانش آموزانی که در حال تحصیل هستند وبرای آینده شغلی خود برنامه ریزی می کند تا افرادی که با تجربه و متخصص هستند و می خواهند شغلی را اتخاب کنند ویا تغییر شغل دهند . مشاوره شغلی این فرصت را به شما می دهد، که اهداف شغلی خود را از طریق ارزیابی مشخص کنید. مشاوره شغلی این فرصت رابرلی شما ایجاد می کند که در انتخاب شغل، خود را با تمام جزئیات شناسایی کنید. در نتیجه به شما کمک می کند که با آگاهی و عمیق بتوانید تصمیمات مهمی در انتخاب شغل بگیرید، چالشها و مشکلاتی که در مسیر شغلی دارید را به آسانی از بین ببرید. یک مشاور شغلی با تجربه و متخصص به شما کمک می کند که سوالهای زیادی را بتوانید برای خود طرح کنید و از خودتان بپرسید.
  2. مشاوره شغلی افراد را راهنمایی می کند که شرایط شغلی خود را درک کنند و در مورد گزینه های مهم شغلی مورد علاقه خود تحقیق کنند. مهار تها، توانایی ها، ارزش ها ، علاقه مندیها و شخصیت خود را بیشتر درک کند . برای رسیدن به اهداف خود باید به دنبال آموزشهایی باشید که بتوانید به اهداف مورد نظر خود برسید. دنبال کار فرمایانی باشید که شغلی را به شما ارائه دهند که مورد علاقه شما باشد.
  3. یک مشاور خوب اطلاعات و یا دانشی که به شما در مورد شغلتان می دهد بی طر فانه است و یک حمایتگر و یک را هنمای متخصص است که این امکان را برای شما فراهم می کند که حرفه ای را که انتخاب می کنید به طور معنا دار آن را درک کنید. و محیطی امن را برای شما ایجاد می کند که احساس آرامش به شما دست دهد.و هر گونه چالش و یا نگرانی در مورد شغل داشته باشید می توانید با مشاور شغلی صحبت کنید و از ایشان برای رفع مشکلات موجود کمک بگیرید.
  4. یکی از مهم ترین فایده های مشاور شغلی این است که شما را راهنمایی می کند که نقاط قوت وضعف خودتان را بشناسید و مشخص کنید و به این مرحله برسید با درکی بهتر تمام نقاط ضعف خود را بشناسید و در تقویت کردن این نقاط  تلاشتان را بیشتر کنید.اگر چه شما در زمینه شغلی آموزشهای زیادی زیادی هم دیده باشید، نیاز به یک مشاور شغلی دارید تا بعد هایی که در آن ضعف دارید را بهبود ببخشید و پیشرفت کنید.
  5. برای آینده شغلی خود برنامه های گسترده ای داشته باشید و با اعتماد به نفس و پشتکار به مسیر خود در زمینه شغلی ادامه دهید تا به اهداف بلند مدت برسید، و با تسلط به اهداف خود به رضایت شغلی برسید.

نتیجه گیری:

در جامعه کنونی مشاوره شغلی به عنوان یک گزینه خیلی مهم تلقی می گردد که به اشخاص کمک می کند تا بتوانند مناسب ترین شغل را برای خود انتخاب کنید. شما می توانید برای پیدا کردن مسیر شغلی، به طور کلی در تمام جلسات مشاوره ، به شما کم می کند که استعدادهای خود را بشناسید ومهارت ها و توانایی های شما را می سنجد و براساس شرایط شما بهترین شغل را به شما معرفی می کند  و راهنمایی های لازم را برای ازبین موانع در مسیر رسیدن به هدفتان و برطرف کردن مشکلات شغلی از یک مشاورمتخصص وکسی که در زمینه شغلی دارای هوش مالی و استعداد بالایی در زمینه شغلی می باشد کمک بگیرید وموفق شوید.

اشتراک گذاری:
استاد مخدومی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد مشاوره شغلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.