0
0

تست روانشناسی و روانسنجی

228 بازدید
تست روانشناسی و روانسنجی

علم روان‌شناسی یک علم پرکاربرد و بسیار پیچیده است که افراد تحصیل‌کرده در این رشته با کسب مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی از طریق تجزیه‌وتحلیل رفتار و هم چنین خلق‌وخوی افراد به جنبه‌های مختلف شخصیت افراد پی می‌برند. آزمودن‌های روان‌شناسی از جمله فن‌ها و مهارت‌های یک‌روان شناس و یا علم روان‌شناسی برای شناخت ابعاد مختلف شخصیت افراد است. تست‌های روان‌شناسی شامل: تست هوش، تست شخصیت شناسی، تست‌های آی کیو و ای کیو و هم چنین تست‌های شخصیت شناسی پیش از ازدواج و تست‌های شخصیت شناسی شغلی می‌باشد. تست شخصیت شناسی از جمله تست‌های پرکاربرد در استخدام افراد و از جمله تکنیک‌های بسیار موفق برای صحت و سقم گفته‌ها و ادعاهای افراد جویای کار و هم چنین افراد مشتاق و علاقه‌مند به ازدواج است.

تست ازدواج:

تست‌های روان‌شناسی پیش از ازدواج از جمله تست‌های پرکاربرد در روان‌شناسی است. این تست با کمک به شناخت بیشتر ابعاد مختلف شخصیت زوجین به کمک آنها آمده و آن‌ها را برای شروع زندگی بهتر و شادتر آماده می‌کند. نمی‌توان گفت که افراد تمامی جنبه‌های مختلف یکدیگر را قبل از ازدواج می‌توانند بشناسند و به درک درست از یکدیگر دست یابند؛ بنابراین تست‌های پیش از ازدواج به شناخت هرچه بیشتر و دقیق‌تر هر دو طرف می‌انجامد. در حقیقت در این تست‌ها ابعاد پنهان شخصیت فرد مشخص می‌شود. یکی از بهترین تست‌ها که در زمینه ازدواج و استخدام و شناخت اختلالات روانی مورداستفاده قرار می‌گیرد و دارای قدرت بسیار بالایی در شناخت ابعاد مختلف شخصیت افراد دارد تست نئو است. تست نئو از جمله تست‌های است که با قراردادن پنج معیار اصلی یعنی روان‌رنجورخویی، برون‌گرایی، گشودگی نسبت به تجربه، توافق‌پذیری، وجدان‌گرایی و وظیفه‌شناسی هستند. تست نئو به‌خوبی قادر خواهد بود که وضع عاطفی و اجتماعی و نگرشی و انگیزشی هر فرد را به‌خوبی روشن کند. این تست به علت آشکارسازی این پنج خصلت در افراد به بیگ فایو شهرت یافته است بسیار در زمینه‌های شناختی برای استخدام افراد به کار می‌رود.

تست نئو دارای دو مدل است: یکی مدل نئوپیر و دومی مدل نئو دربازکن، این مدل‌ها با طرح سؤالات متعدد قادر به تشخیص و شناخت ابعاد دیگری از جنبه‌های شخصیتی افراد می‌شوند. تست نئو پیر 240 سؤال دارد که با اتکا به آن می‌توان بیش از پنجاه عامل شخصیت دیگر را شناخت و به آنها پی برد. در حقیقت تست نئو یک تست شخصیت‌شناسی دقیق است که می‌توان برای شناخت مهارت‌های شغلی و هم چنین روان‌درمانی از آن استفاده کرد.

تست روان‌شناسی عشق و ازدواج:

تست 16 عامل شخصیت توسط ریموند کتل نخستین‌بار طراحی شده است .16 عامل این تست توسط این روان‌شناس انگلیسی به‌عنوان متغیرهای شخصیت تعریف شده‌اند. او در تحقیقات خود متوجه شد که تغییرات در شخصیت انسان را می‌توان با استفاده از یک روش آماری شناخته شده به‌عنوان عاملی با مدلی که دارای 16 متغیر است توضیح داد.

تست MMPI  یکی از تست‌های بسیار کاربردی و موردتوجه در حوزه روان‌شناسی است. در این تست یک‌روان شناس می‌تواند به جنبه‌های پنهان و نیمرخ‌های شخصیتی افراد پی ببرد. به عبارتی با کمک این تست می‌توان به شناخت و درک عمیق‌تر از یک شخص و نیمرخ‌های شخصیتی آن پی برد. این تست کمک شایانی به خود فرد برای شناخت هرچه بیشتر و بهتر توانایی‌ها و پتانسیل‌های ناشناخته خود می‌کند؛ بنابراین این تست به افرادی پیشنهاد می‌شود که بیشتر به دنبال کشف خود و یا سایرین جهت شناخت بیشتر و بهتر است؛ بنابراین اگر به دنبال کشف ناشناخته‌های وجودی و درونی خود هستید این تست به شما پیشنهاد می‌شود. این تست با نام تست ازدواج نیز شناخته می‌شود. این تست که نخستین‌بار توسط پژوهشگران امریکایی ارائه شده است. از همان ابتدا موردتوجه بسیاری از روان‌شناسان قرار گرفت و در سطح گسترده‌ای برای شخصیت‌شناسی و هم چنین شناخت زوجین از شخصیت یکدیگر در بحث ازدواج مورداستفاده قرار می‌گیرد. سالانه صدهزار مقاله در مورد این تست روان‌شناسی ارائه می‌گردد به همین علت این تست هرساله مورد ارزیابی و یا بازیابی روان‌شناسان و تحلیل‌گران علم روان‌شناسی قرار می‌گیرد. تست MMPI دارای حق نشر و اجرا توسط دانشگاه مینه‌سوتا است. به عبارتی برای استفاده از این تست باید حتماً یک روان‌شناس بالینی و یک روانپزشک اجرا تفسیر و هم چنین مورد ارزیابی قرار بگیرد. در تست MMPI ده شاخص و الگو مورداستفاده قرار می‌گیرد. در زیر به ترتیب به این ده شاخص به طور مختصر پرداخته می‌شود .

1)خود بیمار انگاری :

خودبیمارانگاری نوعی اختلال است که در آن فرد تصور می‌کند بیمار است و یا بیمار خواهد شد. به عبارتی در این تست نگرانی فرد برای سلامتی خود مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر شخصی در این تست نمره بالا بیاورد نشان‌دهنده‌ی یک نوع اختلال روانی در آن فرد است که باید مورد بررسی و درمان قرار بگیرد .

2)تست MMPI و افسرگی :

در این بخش از تست میزان رضایتمندی فرد از خود و زندگی شخصی‌اش مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر کسی از این تست نمره‌ی بالایی بگیرد نشان‌دهنده‌ی این است که فرد مدام در حال فکرکردن به خوکشی است؛ بنابراین این تست به کمک اشخاصی می‌آید که خواهان شناخت حالات روحی و روانی خود و چرایی آن‌هاست. این تست به روان‌شناس و یاروان پزشک این اجازه را می‌دهد تا  نوع و علت این حالات منفی و خطرناک را به‌درستی درک کند تا بتواند به طور مؤثرتری به در مان بپردازد.

3)تشنج و حالت عصبی :

تشنج و حالت‌های عصبی توسط این تست مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این تست حالت‌های فیزیکی و روانی یک شخص هم‌زمان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرند. زیرا افرادی که دارای سابقه‌ی تشنج و یا حملات عصبی هستند با بروز مشکلات و استرس‌های روانی و یا اضطراب نسبت به افرادی که تجربه این‌گونه از حملات عصبی و روانی را نداشته‌اند بیشتر در خطر و ریسک حملات مجدد هستند .

4)اختلالات روانی :

در این بخش به بررسی این مسئله که آیا شما تجربه‌ی آسیب روانی و یا تنش‌های روانی آسیب‌زا را داشته‌اید یا نه پرداخته می‌شود. در حقیقت این تست زمینه‌ی وجود اختلالات روانی را در افراد مورد بررسی و یا تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهد.

5)مردانگی و یا زنانگی :

این تست بیشتر در مورد افرادی مورداستفاده قرار می‌گرفته است تا هویت جنسی آنها مشخص شود. به عبارتی این تست برای تعیین هویت جنسی افراد و گرایش‌ها آنان تدوین شده است. درگذشته که هم‌جنس‌گرایی مورد پذیرش و قبول بسیاری از جوامع نبوده است بسیار مورداستفاده قرار می‌گرفته تا مطمئن شوند که فردی که به روان‌شناس مراجعه کرده است به‌طورقطع گرایش‌ها هم‌جنس‌گرایانه ندارد. زیرا درگذشته افرادی که تمایلات هم‌جنس‌گرایی داشته‌اند به علت عدم‌پذیرش از طرف جامعه مجبور به ازدواج با غیر هم جنس خود و هم چنین پنهان‌کردن این گرایش داشته‌اند. اما بعد از ازدواج و یا شروع به کار در یک سازمان با گذر زمان این تمایلات چالش‌ها و فراز و نشیب‌های عجیب‌وغریبی را به  وجود می‌آورده است. تست تعیین هویت جنسی امروزه به علت پذیرش از طرف جوامع و کنارآمدن با مسئله هم‌جنس‌گرایی کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه این تست با نام تست سازگاری افراد با قواعد جنسیتی شناخته می‌شود .

6)پارانویا و یا اختلال شخصیتی با نام پارانوئید :

این شاخص شامل 40 سؤال است که به طور ویژه علایم همراه با روان‌پریشی را ارزیابی می‌کند.

  1. سوءظن شدید نسبت به افراد
  2. افکار غیرمعقول و بزرگ
  3. احساس مورد آزار و اذیت بودن توسط افراد جامعه

7)اسکیزوفرنی:

در این نوع از تست افرادی که دارای اختلالات توهمی هستند آزمونی به عمل می‌آید تا مشخص شود که دارای بیماری اسکیزوفرنی هستند یا خیر. این بخش از تست مشخص می‌کند که آیا شما دچار توهم، هذیان گفتن و افکار کنترل نشده ی نامنظم هستید یا خیر. البته در این تست میزان بیگانگی شما با جامعه نیز سنجیده می‌شود .

تست هوش هیجانی:

تست هوش هیجانی از جمله تست‌های مورداستفاده برای سنجش میزان هوش افراد در ارتباط با جامعه و سایرین است. به عبارتی هوش هیجانی میزان درک افراد از احساسات و هم چنین تعاملات اجتماعی را می‌سنجد؛ بنابراین زمانی که ما از هوش هیجانی صحبت می‌کنیم منظور میزان انعطاف‌پذیری افراد در برابر انتقادات و هم چنین چگونگی برداشت آنها از اتفاقات و مسائل عاطفی و اجتماعی است. چه بسیار افراد با آی‌کیو بالا با کسب موفقیت‌های تحصیلی و هم چنین کسب نمرات عالی در مراحل مختلف دانشگاهی نتوانستند به موفقیت قابل‌قبولی برسند؛ زیرا از هوش هیجانی و ای کیو بالایی برخوردار نبودند. یک فرد موفق باید بتواند نحوه‌ی تعامل با افراد مختلف را بداند و بتواند راهکارهای مختلف در برخورد با مشکلات را به‌خوبی پیاده کند و فراز و نشیب‌های موجود در روابط خودرو مدیریت کند و از روابط اجتماعی نهایت استفاده را ببرد.

تست هوش کودکان:

زمانی که از تست هوش برای کودکان صحبت می‌شود بیشتر تست هوش ریون مورداستفاده قرار می‌گیرد. تست هوش ریون از تصاویر و هم چنین اشکال برای سنجش هوش و استعداد کودک مورداستفاده قرار می‌گیرد. این آزمون برای کودکان سنین 5 تا 10 سال مورداستفاده قرار می‌گیرد. انجام این تست باید به‌گونه‌ای انجام شود که کودک به‌هیچ‌عنوان تحت استرس قرار نگیرد. نباید در فرایند انجام تست عجله‌ای در کار باشد. به عبارتی در انجام تست ریون سرعت فاقد اهمیت است. برای شروع آزمون باید تصویر اول را برای کودک شرح داد تا بتواند تصویر ناقصی را که در مقابلش قرار گرفته است تکمیل نماید. سپس باید با یک سؤال از کودک اطمینان حاصل کرد که انتخاب او قطعی است و سپس به سراغ سؤالات بعدی برود. کودک باید از بین یک آزمون شش‌گزینه‌ای گزینه‌ی موردنظر را انتخاب نماید. زمانی که  کودک قصد تغییر گزینه انتخابی خودرو داشت باید با سؤالی همانند (همین یکی درست است بله) (مطمئنی) و سپس به سراغ سؤال بعدی رفت. ناگفته نماند که تنها یک تصویر از شش تصویر تکمیل‌کننده‌ی تصویر مقابل کودک است .

نتیجه تست هوش ریون:

در نهایت سطح هوش کودک مشخص شده و کودک داری سطح هوش ممتاز، نابغه، باهوش، متوسط، متوسط ضعیف، ضعیف مرزی و یا مرزی خواهد بود .

آزمون هوش وکسلر:

آزمون هوش وکسلر یکی از معتبرترین آزمون‌ها برای گروه سنی کودکان و بزرگسالان است. در این آزمون هردو هوش عملی و زبانی سنجیده می‌شود و به طور جداگانه طبقه‌بندی می‌شود. یکی از ویژگی‌های آزمون وکسلر جذاب بودن و رنگی بودن آن است. به همین علت این آزمون برای خردسالان بسیار جذاب است. ازطرفی در این آزمون از کلام ساده‌تری استفاده شده است و ارتباط با کودکان در این آزمون راحت‌تر و آسان‌تر است. آزمون وکسلر به سه زیر آزمون تقسیم‌بندی‌شده است. خانه حیوانات، طراحی هندسی، جمله‌ها. هدف این آزمون هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است .

تست هوش آدمک (گودیناف):

تست ترسیم آدمک از جمله آزمون‌های جهانی است و برای سن عقلی و بهره‌ی هوشی کودک مورداستفاده قرار می‌گیرد. این آزمون برای کودکانی که زبان نمی‌دانند یا نمی‌توانند صحبت کنند مناسب است. باید فضای آزمون کاملاً آرام و بدون سروصداهای ناهنجار باشد. کودک را در یک اتاق که دارای نور کافی استقرار دهید. میز کودک باید به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا کودک بتواند به‌راحتی بر رویان نقاشی بکشد. کودک باید از هر نوع ترس و اضطراب و استرس در محیط به‌دور باشد. در این صورت باید در مرحله‌ی اول از او درخواست شود که یک مرد بکشد و باید نقاشی او کامل باشد. یعنی باید تمامی اجزای بدن و سروصورت کامل باشد. در مرحله‌ی دوم باید یک زن بکشد یک زن که تمام اعضای بدن او مانند دست‌ها و پاها و هم چنین اجزای سروصورت کامل باشد. روان‌شناس و یا روانکاو  با بررسی و تجزیه‌وتحلیل جزئیات آدمک‌ها به هوش عقلی و سنی کودک پی می‌برد. از تست هوش وکسلر می‌توان در محیط‌هایی همانند مدارس و شرکت‌ها و مراکز خصوصی برای ارزیابی جنبه‌های مختلف روان‌شناختی شخصیت، سوابق خانوادگی، هوش، سوءاستفاده جسمی و عاطفی و افسردگی  غیره می‌توان استفاده کرد.

تست گودیناف:

در این تست از کودک خواسته می‌شود که یک زن و یک مرد و یک کودک بکشد. در حقیقت در این تست از نقاشی چهره‌های مختلف توسط کودکان میزان هوش غیرکلامی و دیگری اختلالات عاطفی و رفتاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. طول مدت هر آزمون که کودک سه آدمک یعنی یک زن و یک مرد و یک کودک را می‌کشد 15 دقیقه است.

تست علایم مرض کودکان:

یک مقیاس درجه بندی رفتار است که نخستین بار در سال 1984 توسط گادو و اسپرافکین بر اساس طبقه بندی سومین راهنمای آماری اختلالات روانی به منظور غربال کردن 18 اختلال رفتاری و هیجانی در کودکان 5 تا 12ساله طراحی شده است و در سال 1994 با چاپ چهارم راهنمای آماری اختلال‌های روانی مورد تجدیدنظر قرار گرفت و منتشر شد.

پرسش‌نامه مرضی کودکان دارای دوبرگه والد و معلم است، برگه والد دارای 110 سؤال که برای 11 گروه عمده و یک گروه اضافی از اختلال‌های رفتاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انجام به روزترین و معتبرترین تست‌ روانشناسی و روانسنجی در کلینیک دکتر مخدومی

شما با مراجعه به کلینیک دکتر مخدومی می‌توانید با کمک متخصصین از تست های مختلف روانشناسی و روانسنجی بهره ببرید و با توجه به آنها وضعیت خود را مشخص نموده و البته راهکارهای علمی را دریافت نمائید، جهت انجام تست‌ها می‌توانید با شماره تلفن‌های 72936-021 و 95-22908092-021 تماس حاصل فرمائید.

اشتراک گذاری:
استاد مخدومی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد تست روانشناسی و روانسنجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.