0
0

تفاوت پارانویا و پارانوئید چیست؟

1655 بازدید

پارانویا یک فرآیند فکری است که باعث بی اعتمادی غیرمنطقی و سوء ظن به افراد دیگر می شود. که دارای درجه بندی های ویژه ای هستند که می توانند بسیار سبک و سنگین و بسیار ناراحت کننده باشند. در واقع این افراد فکر می کنند که همه می خواهند آنها را آزار دهند یا ناراحت کنند، بنابراین همیشه خود را در معرض خطر قرار می دهند و مردم را تهدید می کنند. چنین افرادی که حتی اگر دلیل قانع‌کننده‌ای وجود نداشته باشد، به کسی خیره می‌شوند، خیره می‌شوند یا علیه کسی رفتار می‌کنند، هرگز به پارانوئید بودن خود اعتراف نمی‌کنند زیرا کاملاً از افکار و احساسات خود مطمئن هستند.

افکار انسان به گونه ای است که فکر می کند دیگران قصد آزار و اذیت یا توطئه علیه او دارند، این افراد از دنیای بیرون بسیار می ترسند و لحظه ای آرامش ندارند و سوء ظن آنها به دیگران زیاد است. این نوع افکار در بین افراد عادی بسیار رایج است و معمولا موقتی و بی ضرر هستند. زیرا پارانویا همیشه یک بیماری یا اختلال نیست و بسیاری از افراد برای مدت کوتاهی آن را تجربه می کنند که در موارد شدید به آن بیماری پارانوئید بالینی یا اختلال شخصیت پارانوئید می گویند.

پارانوئید چیست؟

اختلال شخصیت پارانوئید یک اختلال شایع است که حدود 2 تا 5 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به این بیماری همیشه به دیگران مشکوک و بی اعتماد هستند. قربانیان اختلال شخصیت پارانوئید همیشه به دنبال تهدید و بی اعتمادی پنهان هستند. و بدبینی آنها باعث می شود اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. به همین دلیل است که افراد پارانوئید از دوستی های نزدیک دوری می کنند، ناگهان نسبت به دیگران تحریک پذیر یا زودرنج و پرخاشگر می شوند و آنقدر نسبت به دیگران بی اعتماد و بدبین می شوند که نمی توانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید همیشه آماده تشخیص نیت بد دیگران هستند. آنها دلایل سطحی و غیرمنطقی خود را بیان می کنند، معتقدند که باید از خود در برابر افرادی که آنها را بدخواه می نامند دفاع کنند و بنابراین معتقدند که باید کنترل شدیدی بر دیگران داشته باشند و دیگران را مسئول تمام مشکلات زندگی خود بدانند.

تفاوت بین پارانویا و پارانویا

در واقع پارانویا به عنوان ویژگی های شخصی تعریف می شود که باعث می شود افراد نسبت به همه احساس بی اعتمادی کنند و خود را به هر نحوی در معرض تهدید ببینند و همه رفتارها و گفتمان ها را هدف قرار دهند و بنابراین رفتار آنها دلیل محکمی برای اثبات نشدن علیه خودشان است. و خود را امن می بینند و دنیای بیرون را مکانی ناامن می بینند و پارانویا در واقع یک اختلال شخصیتی است که مربوط به پارانویا است و فرد را درگیر پارانویا می کند، البته ویژگی ها و عوارض دیگری نیز با پارانویا همراه است. . از اختلال شخصیت پارانوئید، اختلال هذیانی پارانوئید و اسکیزوفرنی پارانوئید، که همگی شامل موارد پارانوئید هستند.

علل اختلال شخصیت پارانوئید

شواهد کمی مبنی بر ژنتیکی بودن اختلال شخصیت پارانوئید وجود دارد، اگرچه برخی تحقیقات نشان می دهد که این اختلال ممکن است در بستگان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمی شایع تر باشد. به نظر می رسد ارتباطی بین اختلال شخصیت پارانوئید و اسکیزوفرنی وجود دارد، اما ماهیت دقیق آن نامشخص است. روانشناسانی که به افکار خود فرد مبتلا مراجعه می کنند مورد حمله قرار می گیرند. این نوع نگاه به جهان و اطرافیان، نگرش ناهماهنگی است، اما به نظر می رسد که بر همه جنبه های زندگی آنها تأثیر می گذارد. دلیل این افکار و تفاسیر روشن نیست، اما برخی از روانشناسان معتقدند که ریشه در دوران کودکی دارد، مثلاً ممکن است والدین به آنها گفته باشند که روی اشتباه نکردن تمرکز کنند و به آنها تلقین کنند که با آنها متفاوت هستند.

عوامل فرهنگی نیز می توانند در اختلال شخصیت پارانوئید نقش داشته باشند.گروه های خاصی از افراد مانند زندانیان، پناهندگان، ناشنوایان و سالمندان به دلیل تجارب منحصر به فرد خود در برابر این اختلال آسیب پذیر هستند. فرض کنید به یک کشور خارجی مهاجرت کرده اید و با زبان و آداب و رسوم جامعه جدید مشکل دارید، در چنین شرایطی ممکن است چیزهای کوچک و کاملاً عادی برای شما توهین آمیز به نظر برسد، مثلاً وقتی چند نفر آهسته صحبت می کنند و می خندند. خود را برای این گونه خندیدن، که می تواند باعث نوعی بدبینی پارانوئیدی شود.

سایر عوامل موثر:

زندگی در یک خانواده کم درآمد

جدایی و طلاق والدین

طلاق مرد از همسرش

ازدواج نکن

دلایل پارانویا

متخصصان و روانپزشکان عامل اصلی را ژنتیک و وراثت می دانند و البته علاوه بر عوامل ژنتیکی، مصرف داروهایی مانند خانواده آمفتامین ها، قرص ها و مواد روانگردان ماری جوانا، کوکائین، الکل و … نقش بسزایی دارد. در ایجاد این بیماری و همچنین آنهایی که بر مغز تأثیر می گذارند مانند آلزایمر، سکته مغزی، تومورهای مغزی، بیماری هانتینگتون، تومورهای مغزی و غیره. عوامل دیگری مانند استرس زیاد و نگرانی های مداوم نیز دخیل هستند. آسیب های عاطفی ناشی از بدرفتاری در دوران کودکی و آزار والدین، چه با یکدیگر و چه با کودکان، سابقه بیماری روانی در خانواده، آسیب یا تصادف، کودک آزاری یا سوء استفاده از بزرگسالی نیز با این اختلال ارتباط زیادی دارد، البته اگر در نوجوانی و جوانی باشد. . آنها شناخته شده اند، روند درمان افراد بسیار تسریع خواهد شد.

علائم پارانویا چیست؟

افراد مبتلا به این اختلال اغلب عجیب به نظر می رسند.

فرد بر این باور است که دیگران بدون دلیل موجهی به او سوء استفاده می کنند، فریب می دهند یا به او صدمه می زنند.

ذهن دائماً درگیر تردیدهای بی دلیل در مورد اعتماد و وفاداری دوستان و همکاران است.

آنها نمی خواهند به او صدمه بزنند زیرا او ترس بی اساس دارد که از اطلاعاتی که به اشتراک می گذارد علیه او استفاده شود.

کلماتی را که برای دیگران بی معنی و مهربان است و اتفاقاتی کاملاً خنثی، تحقیرآمیز یا تهدیدآمیز در نظر می گیرد.

همیشه کینه توز است، توهین و جریحه دار کردن احساسات و انتقاد را نمی بخشد.

به سرعت متوجه حملاتی به شخصیت و شهرت خود می شود که برای دیگران آشکار نیست و به سرعت در برابر خشم یا انتقام واکنش نشان می دهد.

او اغلب بدون دلیل منطقی به وفاداری همسر یا نامزد خود شک می کند.

علائم فیزیکی

میل جنسی آنها تغییر می کند

کاهش یا افزایش وزن

بیخوابی

خستگی

تحریک پذیری

علائم پارانویا چیست؟

توهمات بینایی و شنوایی

انزوا و مشکل در ارتباط صمیمانه

احساس محدودیت و تحقیر

افسردگی، اضطراب و بی مسئولیتی

علائم پارانویا بسته به شدت درگیری ضعیف و قوی هستند که عبارتند از:

تحریک پذیری و عصبانیت سریع

عدم اعتماد به دیگران

کوتاه مزاج و تحمل نکردن انتقاد انتقادی

تفسیر نادرست از نظرات دیگران و برداشت خصمانه از اظهارات ساده و دوستانه

تدافعی و آماده برای شروع بحث و ناتوانی در اداره موقعیت

ناتوانی در بخشش و فراموش کردن

سوء ظن به افرادی که توطئه می کنند و به کسی تهمت می زنند

توهم فرضیات موذیانه و وحشیانه و این باور که تمام دنیا سعی دارند به او صدمه بزنند.

مشکلات رابطه و ازدواج

اختلال شخصیت پارانوئید زمانی است که فرد کنترل و کنترل رابطه را به صورت بیمارگونه به دست می گیرد و برای استقلال طرف مقابل ارزشی قائل نیست و هرگونه شک و تردید در مورد شریک زندگی خود را عادی می بیند و این احساس را به او نسبت می دهد. او بدبینی خود را ناشی از بی بند و باری دیگری می داند. به عنوان مثال، اگر تانی با یک مرد پارانوئید آشنا شود، ابتدا متوجه می شود که از روابط خود با دیگران منزجر است و از بدو ورود به دانشگاه به همه دانشجویان و افراد در دوران تحصیل یا کار خود مشکوک است. او احساس می کند از سوی همکلاسی ها و اساتید مورد سوال و سرزنش قرار گرفته است. این رفتارها کم کم تبدیل به خشونت می شود، فرد نمی تواند درس بخواند و در خانه می ماند، اما مشکل حل نمی شود و در نهایت این بار فرد پارانوئید به روابط اعضای خانواده و علاقه آنها به یکدیگر مشکوک می شود.

مشکل اصلی در برقراری رابطه با فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید زمانی است که فرد فکر می‌کند با محدود کردن خواسته‌های خود یا انجام آنچه می‌گوید، او را آرام می‌کند و شک و تردید و عدم اطمینان را از بین می‌برد. اینطور نیست و فرد پارانوئید تمام حرکات، رفتار و شایعات طرف مقابل را به خیانت تعبیر می کند.

عوارض اختلال شخصیت پارانوئید

با توجه به نوع رفتار و تفکر افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید، توانایی برقراری ارتباط و حفظ روابط اجتماعی آنها به تدریج کاهش می یابد و نمی توانند در محیط های کاری و تحصیلی عملکرد مناسبی داشته باشند و دچار مشکل شده و درگیر اختلافات حقوقی با دیگران شوند. توانایی مجازات دیگران اغلب در دعاوی قضایی دیده می شود. در واقع درگیری آنها با شرکت ها و افرادی است که فکر می کنند مخالف آنها هستند. بدیهی است که نتیجه این کار از دست دادن دوستان، فروپاشی خانواده، از دست دادن شغل و … است.

آیا درمانی برای اختلال شخصیت پارانوئید وجود دارد؟

اختلال شخصیت بستگی به این دارد که آیا فرد حاضر به پذیرش درمان باشد یا خیر؟! از آنجایی که همه افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید بی‌اعتماد هستند، کمتر به دنبال کمک حرفه‌ای از روان‌شناسان می‌روند، و زمانی که این کار را انجام می‌دهند، کمتر احتمال دارد که با یک درمانگر رابطه اعتمادی برقرار کنند. آنها به دنبال روان درمانی می روند زیرا معمولاً به دلیل خود اختلال شخصیت نیست، بلکه به دلیل وجود یک بحران در زندگی آنها است. روانشناسان با ایجاد فضای مثبت سعی در ایجاد حس اعتماد در فرد دارند. آنها معمولاً سعی می کنند تصورات نادرست یک فرد را در مورد دیگران تغییر دهند و او را متقاعد کنند که همه افراد بدخواه و فریبکار نیستند و می توان به اکثر مردم اعتماد کرد.

درمان پارانویا چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، اگر این بیماری در سنین کودکی و نوجوانی تشخیص داده شود، در طول دوره درمان بسیار موثر خواهد بود. با وجود چنین افرادی به دلیل موج بی اعتمادی، بی میلی آنها از مراجعه به روانشناس و روانپزشک بسیار زیاد است و در واقع خود را بدون مشکل می بینند و اگر به درمانگر مراجعه می کنند به دلیل بحرانی است که در آنها وجود دارد. زندگی ، به دلیل اختلال پارانوئید نیست. اولاً، تعداد کمی از مردم اعتراف می کنند که به این بیماری مبتلا هستند، و حتی تعداد کمی از آنها به حضور در جلسات درمانی ادامه می دهند، زیرا نمی توانند به روانشناس اعتماد کنند و گیج می شوند. درمان به علت بیماری نیز بستگی دارد، به عنوان مثال در افرادی که به دلیل سوءمصرف مواد مخدر یا الکل دچار پارانوئید می شوند، گاهی اوقات با ترک و قطع مصرف به سمت بهبودی پیش می روند، اما بسیاری از آنها مسیر درمان را دنبال نمی کنند یا خودداری می کنند. احتمالاً قبلاً درک کرده اید که هیچ بیماری 100٪ درمان کامل ندارد، اما دانستن روند درمان می تواند به بیمار کمک کند علائم را تشخیص دهد و مدیریت کند و زندگی سالم تر و شادتری داشته باشد، حتی اگر نوع درمان ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت باشد. شرکت کردن..

درمان دارویی

برای درمان از داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد روان پریشی استفاده می شود تا برخی از علائم را کاهش دهند، اما همانطور که چندین بار اشاره شد، افراد به دلیل بدبینی شدید از مصرف این داروها خودداری می کنند.

روان درمانی

روان درمانی بهترین درمان برای این نوع اختلال است زیرا با مصرف دارو و … فرد فقط به احساسات قبلی کمتر توجه می کند، بنابراین از روان درمانی و درمان شناختی رفتاری در این نوع برای کمک به بیمار برای شناسایی مشکل استفاده می شود.

بستری شدن بیمار در بیمارستان

در برخی موارد که بسیار شدید است و باعث بی ثباتی در فرد می شود، بیمار باید برای تثبیت حالت پارانوئید تا مرحله بعدی درمان در بیمارستان بستری شود.

راه های پیشگیری از پارانویا و پارانویا

یک رژیم غذایی سالم

برنامه آموزشی مکتوب

خواب کافی و مناسب

پرهیز از اخبار و بحث های فکری و عصبی

از مواد مخدر و الکل استفاده نکنید

مراقبه

آخرین سخن

هیچ بدبینی و تردیدی را نمی توان پارانویا یا پارانویا در نظر گرفت، زیرا این ویژگی ها شامل همه این علائم نمی شود، درمان بیمار بستگی به تمایل بیمار به پذیرش درمان دارد و بیماری اثرات مخربی بر زندگی روزمره فرد خواهد داشت. زندگی اجتماعی. و کارهایی که تأثیر مثبتی بر درمان و سلامت افراد برای مشکلاتشان خواهد داشت.

 پرسش و پاسخ 

علائم پارانویا چیست؟

توهم بینایی و شنوایی، انزوا و مشکل در برقراری ارتباط صادقانه، احساس تحقیر، افسردگی، اضطراب و بی مسئولیتی، علائم پارانویا بسته به شدت درگیری ضعیف و قوی هستند.

به طور کلی تفاوت های پارانویا با پارانوئید

در واقع پارانویا به عنوان ویژگی‌های شخصی تعریف می‌شود و پارانوئید در واقع یک اختلال شخصیتی است که با پارانویا همراه است

اشتراک گذاری:
استاد مخدومی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد تفاوت پارانویا و پارانوئید چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.